Teknik- og Miljøudvalget vil have flere informationer, inden det besluttes, om Nyborg Kommune skal deltage i et forsøg med modulvogntog.
NYBORG: Interessen er vakt, men Teknik- og Miljøudvalget i Nyborg Kommune vil vide mere, inden et forsøg med modulvogntog godkendes.

Vejdirektoratet har sat et forsøg med modulvogntog - det vil sige lange lastbiler - i gang, men da en af deltagerne er sprunget fra, er der opstået en mulighed for, at Nyborg i stedet bliver del af forsøget.

Og det er det, Teknik- og Miljøudvalget skal vurdere om er en god idé.

- Før vi kan tage stilling til, om det er en god idé, så vil vi helt nøjagtigt vide, om der er andre virksomheder end havnen, der er interesseret, hvad det vil koste at etablere den merplads, som er nødvendig, og hvilke krav, der stilles, siger Teknik- og Miljøudvalgets formand, Tage Juel (V).

En lastbil i stedet for to

Modulvogntog er lastbiler, der er længere end de lastbiler, der kører på de danske veje. I dag må lastbilerne højest være 18,75 meter lange og veje 48 ton, mens modulvogntog må være 25,25 meter lange og veje op til 60 ton.

- Med de dieselpriser, der er i øjeblikket, betyder det meget, om der kører to lastbiler i røven af hinanden, eller om der kun kører en.

- Hver gang der i dag kører to lastbiler, så kan man groft sagt trække en fra, hvis det var modulvogntog, og det er en stor fordel, for det giver mindre trafik, forklarer Tage Juel.

Hvis Nyborg Kommune beslutter sig for at deltage i forsøget med modulvogntog, kan Teknik- og Miljøudvalget kun et sted at gennemføre forsøget.

Nemlig ved afkørsel fra motorvejen ved Nyborg Øst til Storebæltsvej og ned ad Slipshavnsvej, der giver adgang til industriområdet og havnen for de lange køretøjer.

- Det er den eneste løsning, der kan komme på tale derude. Resten er håbløst, for så kommer vi i nærheden af blandt andet fredskov og golfbanen, mener Tage Juel, der forventer, at Teknik- og Miljøudvalget efter sommerferien får de oplysninger, som man nu mangler for at tage endelig stilling.
  • Fyens Stiftstidende