Ny plan: Nyborg skal reddes som handelsby

Så mange mennesker i gågaden skal man nok ikke regne med til hverdag. Men borgmesteren har vil gerne have en strategisk plan, der kan sikre, at Nyborg også fremover forbliver en attraktiv handelsby. Arkivfoto: Nils Mogensen.

Ny plan: Nyborg skal reddes som handelsby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kenneth Muhs har inviteret byrådets partiet til gå sammen om en stor, strategisk plan, der skal sikre, at Nyborg også i årene fremover bliver ved med at være en attraktiv handelsby. Penge til udviklingen af centrum og føreløse busser er nogle af ideerne.

Nyborg: Planen over alle planer, ville Egon Olsen fra Olsen Banden nok kalde det, som borgmester Kenneth Muhs (V) har kastet op i luften.

Men modsat Egon Olsens planer er Muhs' plan på ingen måde timet og tilrettelagt. Den skal derimod diskuteres på alle niveauer, før den endelige plan kan skrives ned og vedtages i byrådet. Men det skal gå stærkt. Borgmesterens udspil er, at den "Strategiske byudviklingsplan" kan være færdig allerede til sommer.

Ideen om et lynarbejde for en overordnet plan for Nyborg by blev fremlagt på et pressemøde tidligere på ugen med byrådets partier. Og det er jo efter valget blot fire: Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og SF. På den måde har Kenneth Muhs sikret sig, at der fra starten er bred enighed i byrådet om at skabe den nye strategiske plan.

- Vi har vores store plan omkring slottet. Vi har marinaen, hvor kommunen jo er i gang med at modernisere og udbygge for 100 millioner kroner. Der er netop sat gang i en plan for cirkuspladsen og området ved banegården. Planlægningen for Nyborg Lynfrost-området er også under vejs. Det, vi mangler, er en stor overordnet plan, der skal beskrive, hvordan byen og udviklingen bliver bundet sammen, sagde Kenneth Muhs ved pressemødet.

Et af de vigtigste formål med planen skal være at sikre, at Nyborg også fremover er en handelsby, hvor både lokale og folk udefra kan få de fleste af de ting, de har behov for. Den snak er blevet ekstra aktuel, efter dagbladet Politiken for nylig omtalte en undersøgelse fra Institut for Centerplanlægning. Her blev det beskrevet, at hvis nethandlen fortsætter sin fremmarch, vil mange byer i landet hurtigt miste så mange butikker, at de ikke længere kan kaldes handelsbyer med et bredt udvalg af varer. Hvis 50 procent af alle handler går over nettet, vil Nyborg forsvinde fra landkortet som en attraktiv handelsby i 2030, hvor kun Odense og Svendborg på Fyn fortsat vil have status af handelsbyer.

Kampen om kunderne
Institut for Centerplanlægning har fremlagt nogle dystre forudsigelser for detailhandlen i fremtidens Danmark.Instituttet har set på, hvad der sker, hvis nethandlen fortsætter med at vokse.

Hvis 30 procent af forbruget af udvalgsvarer går over nettet, vil Fyn i 2030 stadig have fem handelsbyer med et ok udvalg: Odense, Svendborg, Middelfart, Nyborg og Rudkøbing.

Ryger halvdelen af handlen af udvalgsvarer - altså alt minus mad og drikkevarer - over nettet, vil kun Odense og Svendborg være tilbage som attraktive handelsbyer, forudser Institut for Centerplanlægning.

Kilde: Dagbladet Politiken

Føreløse busser

Der er ikke skrevet noget ned om planen endnu, og det hele er endnu meget ukonkret. Men det med at binde Nyborgs forskellige områder sammen skal også forstås helt konkret. Derfor er en ny buslinje med elektriske, føreløse busser en af de tanker, der allerede er udkrystalliseret. Ruten vil så gå fra området ved motorvejsafkørslen ved Storebæltsvej ind mod centrum og havnen.

En anden konkret del af planen er investeringer i bymidten, så Nyborgs centrum bliver et endnu mere lækkert og tiltrækkende sted både for lokale og folk udefra: Gerne for beboere på Vestsjælland, der nu - ligesom alle andre - kan kommer billigere over Storebæltsbroen.

Hel konkret er ideen at tage den million-investering i byfornyelse i karreen mellem Kongegade og Mellemgade i centrum af byen op af skrivebordsskuffen. Et projekt, der har været fremme for nylig, men blev lagt til side igen, da staten pludselig trak sin støtte til den slags projekter.

Penge i kassen

Borgmesterens ide er ikke bare at lave en flot plan. Han understreger, at kommunen også har økonomi til at føre ideerne ud i livet.

- I de store projekter i marinaen og ved slottet er jo færdige i løbet af få år. Derfor har vi et råderum, når det handler om anlægsinvesteringer, siger Kenneth Muhs.

Han håber, at planen kan gennemføres med bred opbakning i byrådet:

- Vi vil jo gerne have investorer udefra til at investere i byen, og pensionskasser og så videre kan bedst lide, at der er en plan for byen, som man kan regne med, og som ikke bare forsvinder, hvis flertallet skifter i byrådet.

Hvis arbejdet med den strategiske plan går så hurtigt, som man håber, kan byrådet nå at få nogle af investeringerne med i budgettet for 2019. Men inden da er det altså meningen at skabe en bred debat om emnet.

Planen er, at den hurtige runde om en ny strategi for Nyborg by skal aktivere borgerne ved borgermøder og lignende, men man vil også forsøge at få folk udefra med ind for at få nye ideer på bordet og også gerne aktivere for grupper - for eksempel unge fra campus - til at komme med indspark til debatten.

Ny plan: Nyborg skal reddes som handelsby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce