En annonce for Nyborg Kommune i DSB-blad har vakt forargelse. Nogle mener, at pengene var bedre brugt på ældrepleje, men skal kommunen tiltrække tilflyttere, er den slags markedsføring nødvendig, siger udvalgsformand, som fik annoncen til halv pris.

Nyborg: En annonce i bladet Ud & Se vakte i sidste uge forargelse på de sociale medier. Nyborg Kommune roste sine kommunikationsfolk for at have skaffet kommunen flest Facebook-følgere i Region Syddanmark i annoncen, som viste et billede af fire kvinder, og det fik nogle til at tro, at Nyborg Kommune har fire fuldtidsansatte til at lave opslag på det populære sociale medie.

Markedsføring og bosætning

Nyborg Kommune vedtog i 2016 bosætningsstrategien "Flere sammen om det gode liv i Nyborg Kommune", der via fastholdelse og tiltrækning skal sætte kommunen på landkortet som tilflytningsmulighed.Ifølge strategien skal Nyborg Kommune kommunikere på tværs af forskellige kanaler og øge kendskabet og lysten til at flytte til kommunen.

Til det formål har Erhvervs- og Udviklingsudvalget en brandingpulje på 1,1 millioner kroner årligt. Det er fra denne pulje, pengene til Ud & Se-annoncerne er taget.

- Det lyder grangiveligt som kernevelfærd. Lønnen til personerne på billedet kan man passende finde i ældreplejen, de er for svage til at brokke sig alligevel, skrev en i øvrigt i Jylland bosiddende borger.

Men formanden for Nyborg Kommunes Erhvervs- og Udviklingsudvalg, der står bag annoncen, vil gerne mane den forargelse i jorden.

- Nyborg Kommune har ikke fire fuldtidsansatte medarbejdere, der arbejder med Facebook og kommunikation. Vi bruger det, der svarer til et halvt årsværk, på at kommunikere med omverden. Det er et team, som hver især har andre administrative opgaver og så i øvrigt hjælper hinanden med input og forslag til for eksempel Facebook-opslag, siger Peter Wagner Mollerup (V).

Vi ville gerne lave noget utraditionelt, og derfor indrykkede vi en annonce, hvor vi viste nogle af dem, der arbejder med sociale medier, og på den konto har det vist sig, at vi har ramt nogenlunde plet, for den har jo givet opmærksomhed.
Peter Wagner Mollerup (V)

Gratisbladet Ud & Se ligger i alle DSB's tog og har månedligt over en halv million læsere. Nyborg Kommune gav 45.500 kroner for to helsidesannoncer, og at de kunne forarge, var en overraskelse for Peter Wagner Mollerup.

- Vi ville gerne lave noget utraditionelt, og derfor indrykkede vi en annonce, hvor vi viste nogle af dem, der arbejder med sociale medier, og på den konto har det vist sig, at vi har ramt nogenlunde plet, for den har jo givet opmærksomhed, siger Peter Wagner Mollerup.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Sådan så annoncen ud i Ud & Se

Spekulerer ikke i forargelse

- Spekulerede I i at skabe forargelse?

- Nej. Problemet med sådan en forargelse er, at debatten bliver meget negativ og i overskrifter, og det har bestemt ikke været meningen. Det er meget naturligt for rigtig mange at bruge sociale medier i andre sammenhænge, og at vi så i Nyborg Kommune er god til at være der og profilerer os lidt på det, havde jeg ikke forudset, ville skabe så meget opmærksomhed, siger Peter Wagner Mollerup.

- Hvad ville du sige, hvis du over for en forarget skatteborger i kommunen skulle retfærdiggøre annoncen?

- Jeg ville sige, at vi betragtet som en moderne virksomhed er nødt til at fortælle om vores gode produkter: højt serviceniveau, mange foreninger, et aktivt frivillighedsområde, natur, turisme, hoteller. Det er vigtigt, at vi markedsfører os, for hvis vi ikke gør opmærksom på, hvad Nyborg er for en størrelse, og vi på den måde kan nå ud til nogle af de mennesker, som overvejer at flytte, så kan det være en økonomisk udfordring, hvis ikke vi kan fastholde den positive bosætning, som vi har i øjeblikket, siger Peter Wagner Mollerup, der betragter annonce i Ud & Se som en investering.

En investering

Med landets niendehøjeste skatteprocent har Nyborg Kommune ikke mange andre muligheder for at øge sine indtægter end at tiltrække nye skatteborgere.

- Det er ikke kun for sjov, vi laver den annonce, men fordi vi følger den strategi, vi har lagt, og som virker. Det her er kun et ud af måske 30 markedsføringstiltag, som rammer nogle, og så er der andre, hvis opmærksomhed vi fanger på anden vis, siger Peter Wagner Mollerup, der til nøds kunne forstå forargelsen, hvis kommunens serviceniveau haltede, men selv da ville han stadig forsvare annoncen.

- Selv om vi måtte komme i sådan en situation, er det vigtigt at forstå, at vi er nødt til at bruge penge på branding og markedsføring af hensyn til turister, iværksættere, virksomheder og nye borgere. Det er den vej, at vi skal sørge for nye indtægter til kommunen. Hvis grundsalget går i stå, og alle virksomheder vælger at gå uden om Nyborg, kommer vi ind i en dårlig cirkel, som kommer til at koste os.

- Det er ikke annoncen i Ud & Se alene, der rykker noget. Det er annoncen sammen med alt det andet, vi gør, altså vores serviceniveau, vores gode medarbejdere og alle de events og andre ting: Summen af det hele gør forskellen. Og man kan sige, at hvis bare en enkelt borger kom hertil på grund af annoncen, ville det betale udgiften.

- Nyborg Kommune bruger et halvt årsværk på den slags markedsføring. Men hvis det er så vigtigt, hvorfor sætter I så ikke nogle flere til at kommunikere?

- Det har du ret i. Jeg ved, at noget af det første, vi skal i 2018, er at lave en opdateret kommunikationsstrategi, og der kan det godt være, at man benytter lejligheden til at gøre noget andet, end man gør i dag. Men det har fungeret til det formål, der har været ind til nu. De har hjulpet hinanden, og så har der været en tovholder på Facebook-delen, siger Peter Wagner Mollerup.

  • fyens.dk