BEREDT: Faaborg-rederi overvejer Nyborg som base for nyt oliebekæmpelsesskib
NYBORG: Udpeges Knudshoved Færgehavn og Lindholm Terminalen i Nyborg Fjord til nødhavne, vil Rederiet Blue Star Line A/S i Faaborg alvorligt overveje at gøre Nyborg til base for selskabets nye oliebekæmpelsesskib.

- Udpegning af nødhavne bliver uden tvivl fulgt op af krav om, at nødhavnene skal have et ekstra beredskab, siger rederiets administrerende direktør Tom Hald.

Sker det, kan stationering af sådan et skib tilføre havnen i Nyborg et antal arbejdspladser. Skibet i sig selv kræver en bemanding på otte mand, under indsats 11. Et serviceanlæg i land vil beskæftige yderligere et par ansatte.

Tæt på risikofarvande

- Når vi har skibet klar, skal det stationeres tæt på de farvande, hvor risikoen for skibsuheld er størst. En placering i Nyborg eller eventuelt Korsør er oplagt, siger Tom Hald.

Han forstår udmærket lokal modstand mod at få nødhavne, som skal fungere på den måde, at havarerede skibe trækkes ind for at få mere styr på risikoen for udslip fra et nødstedt skib.

- Det er lettere at samle op i roligere farvand, men udslippet når også hurtigere kysten. Og det mest kostbare er at rense op på kysten. Derfor er det vigtigt i stedet at nå hurtigt frem til et uheld, siger Tom Hald.

Det vil stationering af flere oliebekæmpelsesskibe som Faaborg-rederiets kunne medvirke til. Og Tom Hald forventer altså, at udpegning af nødhavne bliver fulgt op af krav om øget beredskab.

Han kan ikke forestille sig, at de to nuværende statsejede oliebekæmpelsesskibe "Gunner Seidenfaden " opg "Gunnar Thorsen" vil være nok.

- Så vi tilbyder vores skib i charter, enten til enkeltopgaver eller til at indgå i selve beredskabet, siger han.

Søværnet interesseret

Den måde at privatisere olieberedskabet til søs er en helt ny tanke, som Tom Hald dog har sporet lydhørhed for hos myndighederne.

- Vi har kontakt til Søværnet, som har ansvaret for oliebekæmpelse til søs. De er så interesseret, at vi ved et møde skal fremlægge vores planer, siger Tom Hald.

I Miljøstyrelsen siger kontorchef Jørgen Magner, at styrelsen ved udpegning af nødhavne ikke har planer om at stille krav om øget beredskab.

- Men vi kan jo ikke vide, hvilke krav der følger senere, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Søværnets Operative Kommando om olieberedskab med chartrede skibe

- Vi har ved de seneste olieulykker set, at Søværnet hver gang suppleret med andre skibe. Da det vil koste staten et tre-cifret millionbeløb at købe flere skibe, regner vi med, at de i stedet chartrer skibe, siger Tom Hald.
  • fyens.dk