Misbrug af tamilsk skik tog livet af Keerthizahs søster

Den største tragedie i Keerthizah Robertkennedys liv fandt sted nytårsaften for tre år siden, og hændelsen sidder stadig dybt i hende. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Misbrug af tamilsk skik tog livet af Keerthizahs søster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sivameera Podisingham blev kun 26 år gammel. Tre år efter hendes død kæmper søsteren, Keerthizah Robertkennedy, stadig med sorgen.

Nyborg: Sivameera Podisingham blev fundet død nytårsaften 2014, men hendes værelse står stadig, som hun forlod det. Med rene linjer, tamilske frihedssymboler og et helt bibliotek. Fyldt med litteratur om især kvinderettigheder. Det eneste, der er kommet til, er en bunke gule bøger. De blev produceret til begravelsen for at ære hendes 26-årige liv.

Gennem sin tid i Danmark havde den srilankansk-fødte kvinde imponeret mange med sin flid og sin gnidningsfri tilpasning til landet. Hun var lige blevet færdig med sit speciale, da hun døde.

Men forstokkede traditioner kan fælde selv den stærkeste, og Sivameera Podisinghams død er udtryk for en konservativ tamilsk tendens, der hersker i nogle kredse. Det mener i hvert fald den afdødes søster, 22-årige Keerthizah Robertkennedy.

Når hun fortæller om Sivameera Podisingham, gør hun det stadig ofte i nutid. Hun beskriver tabet som et hul i hjertet, der ikke vil gå væk. Nu har hun inviteret Fyens Stiftstidendes journalist og fotograf indenfor i familiens hjem i Nyborg for at fortælle hele historien, som hun ser den.

Keerthizah Robertkennedys forældre er tamilske, men hun er født i Danmark. Og har altid prøvet at balancere mellem de to kulturer. Det gør hun stadig, men noget har ændret sig:

- Jeg har altid set det som en bonus, at jeg er tamiler. Jeg har elsket at vise det frem og fortælle folk, hvad vi gør, og hvorfor. Jeg har altid været stolt af det. Indtil det der skete med min søster. Det fik mig til at se, at der også er noget forældet ved det, som ikke duer i et nutidigt samfund, siger Keerthizah Robertkennedy.

I forbindelse med en større serie og satsning om det tamilske samfund i Nyborg, skal jeg interviewe og portrættere Keerthi. Hun er en ung pige, der læser statskundskab på SDU. Hun skal fortælle om de udfordringer der kan være ved at være ung tamiler i Danmark. Blandt andet har hun en historie om sin søsters selvmord, som hun mener hænger sammen med netop miljøet. Derfor er hendes historie central, idet den kan vise en skyggeside ved det tamilske miljø.  FOTO:  Birgitte Carol Heiberg
Ligesom sin afdøde søster studerer Keerthizah Robertkennedy statskundskab på Syddansk Universitet. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Jeg synes, at man i det tamilske samfund skal lade være med at holde fast i de her underlige, overtroiske systemer. Også kastesystemet og sådan noget. Det er virkelig vigtigt, at man lægger det til side og kommer videre.
Keerthizah Robertkennedy, 22-årig tamilsk kvinde fra Nyborg.

Overraskede alle

Vi skruer tiden tilbage til år 2000. En 12-årig pige ankommer til Østfyn. Hun er sendt hertil af sine forældre, mens borgerkrigen raser på Sri Lanka. Sivameera Podisingham kæmper i begyndelsen, men kommer efter det. Hurtigt falder hun helt på plads i byen ved Storebælt.

- For mange var det slet ikke til at tro, hvor godt hun klarede det. Hun var så ung, men alligevel kunne hun sproget hurtigt, og selv om hun først kom hertil i syvende klasse, gik hun bare direkte videre på gymnasiet, da hun var færdig med folkeskolen, husker Keerthizah Robertkennedy.

- Det var vildt at tænke på, at en fra Sri Lanka blev så dansk i det på så kort tid. Hun virkede som en, der var født her, også fordi hun talte sproget så flydende. Meget mere end mine forældre gør, konstaterer hun.

Rent biologisk var Sivameera Podisingham faktisk hendes moster, men de udviklede hurtigt et søskendeforhold. Derefter kaldte de aldrig hinanden andet end som sådan, fortæller Keerthizah Robertkennedy.

Kunne det hele

- Hun har været en stor del af mit liv og en rollemodel for mig. En, jeg har set meget, meget op til. Hun er for eksempel årsagen til, at jeg valgte mit studie, fordi hun inspirerede mig. Sådan var det med mange ting, siger Keerthizah Robertkennedy, der i dag læser statskundskab på Syddansk Universitet - ligesom søsteren.

For Sivameera Podisingham var valget af studie heller ikke overraskende. Hun engagerede sig frivilligt i en lang række samfundsmæssige anliggender. Hun var Red Barnet-koordinator, støttede udsatte på Sri Lanka og i Indien, underviste børn i det tamilske sprog og arbejdede som tolk. Alt sammen ved siden af sine studier. I familien husker de, at hendes kalender altid var fyldt op.

Sivameera Podisingham virkede som en ung kvinde, der kunne klare det hele.

Kærligheden kom - og gik

I 2012 mødte hun en tamilsk mand i København, mens hun var ved at tage sin kandidatuddannelse. De mødtes gennem en tamilsk forening og besøgte derefter Sivameera Podisinghams familie i det østfynske. I starten var de bare venner, men de endte med at blive kærester.

Det blev parrets plan, at de skulle giftes, fortæller Keerthizah Robertkennedy. Til Sivameera Podisinghams lykke. Hun var sikker på, at ægteskabet blev til noget. Og undrede sig ikke synderligt, da manden en dag bad hende sende en række personlige oplysninger og tal. Det skulle sendes videre til en astrolog, som så ville undersøge, om de to passede sammen. Ved hjælp af et tamilsk horoskop.

Men pludselig forstummede snakken om bryllup, og en dag fandt Sivameera Podisingham ud af, at manden var begyndt at se en anden kvinde. Over for Sivameera Podisingham var forklaringen, at astrologen havde vendt tommelfingeren nedad.

Astrologisk undskyldning

Sivameera Podisinghams familie skulle senere finde ud af, at det var en forklaring, manden havde brugt før. Om det passede i Sivameera Podisinghams tilfælde, kan de ikke udelukke. Men normalt bruges tamilske horoskoper kun ved indgåelse af arrangerede ægteskaber. Derfor er Keerthizah Robertkennedy ikke i tvivl om, at manden brugte horoskopet til at dække over sit dobbeltspil.

Sivameera Podisingham knækkede sammen. Alligevel var de i familien overbeviste om, at hun ville klare den. At hun, der havde overvundet store udfordringer tidligere, ville gøre det igen. Det gav Sivameera Podisingham da også selv udtryk for, at hun nok skulle kunne.

Men på den sidste dag af 2014, efter en længere periode, hvor Sivameera Podisingham havde lukket sig mere og mere inde i selv, tog hun sit eget liv.

Det efterlod familien i chok og sorg. Ingen af dem havde haft nogen anelse om, at det kunne ende så galt. For Keerthizah Robertkennedy gik der lang tid, før de negative følelser fik selskab af andre.

- Jeg kan huske, at jeg var rigtig, rigtig vred. Først på ham. Men så kom jeg også til spørge mig selv, hvordan det i dagens Danmark kan lade sig gøre, at man narrer en med tamilske traditioner og skikke for at dække over utroskab, siger Keerthizah Robertkennedy.

Keerthizah Robertkennedy har altid været stolt af sin tamilske baggrund, men hendes søsters dødsfald viste hende, at der er ting at rette op på i miljøet. Foto: Birgitte Carol Heiberg

En efterladt råber op

Hendes uforståenhed får hende nu til at rette en opfordring udi hele det tamilske miljø:

- Jeg synes, at man i det tamilske samfund skal lade være med at holde fast i de her underlige, overtroiske systemer. Også kastesystemet og sådan noget. Det er virkelig vigtigt, at man lægger det til side og kommer videre. Det er lettere sagt end gjort, og jeg tror, at der er rigtig mange, der vil holde fast i det uanset hvad. Men vi er nødt til at gøre op med de her traditionelle ting, som ikke passer med det samfund, vi lever i her i Danmark, siger Keerthizah Robertkennedy.

Hun har altid selv prøvet at forene det bedste fra det danske og tamilske, fortæller hun. Det kræver, at man skærer det fra, som ikke hænger sammen. Herunder skikke, der kan bruges og misbruges efter behag. Sådan ser hun på de tamilske horoskoper og kastesystemet; det hører ikke til i dagens Danmark.

- Det er gammeldags og åndssvagt, og det ødelægger konceptet med at være tamilsk, siger Keerthizah Robertkennedy.

Vil hjælpe andre

Både Keerthizah Robertkennedy, hendes forældre og hendes lillebror kæmpede hårdt med dagligdagen. Skole, uddannelse og arbejde blev til ubestigelige bjerge. Keerthizah Robertkennedy var selv lige begyndt på ønskestudiet, da søsteren døde. Hun måtte aflyse de første par eksamener og skifte til en alternativ studieplan. Siden har hun måttet droppe flere prøver og hun har gået til psykolog.

Hun har langtfra fået hændelserne på afstand, men hun har endelig fundet styrke til at tackle det konstruktivt.

- Alt det her får mig jo til at tænke på, om man kan gøre noget. Også fordi, at rent juridisk kan man jo ikke gøre noget ved, at nogen er hinanden utro og så videre. Men jeg tænker generelt, om man kan gøre noget for piger med en anden baggrund, så de ikke føler sig truede af sådan noget her. Så de ikke bliver udsat for det, der skete for min søster, siger Keerthizah Robertkennedy.

Hun leder stadig efter løsningen. Og hun bilder sig ikke ind, at hendes opråb kan diktere de tamilske traditioner. Keerthizah Robertkennedy håber blot, at hendes søsters tragedie kan være en lære for andre.

I forbindelse med en større serie og satsning om det tamilske samfund i Nyborg, skal jeg interviewe og portrættere Keerthi. Hun er en ung pige, der læser statskundskab på SDU. Hun skal fortælle om de udfordringer der kan være ved at være ung tamiler i Danmark. Blandt andet har hun en historie om sin søsters selvmord, som hun mener hænger sammen med netop miljøet. Derfor er hendes historie central, idet den kan vise en skyggeside ved det tamilske miljø.  FOTO:  Birgitte Carol Heiberg
Det er vigtigt, at man som tamiler kan balancere mellem det tamilske og det danske, mener Keerthizah Robertkennedy, der selv gør en dyd ud af netop det. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Misbrug af tamilsk skik tog livet af Keerthizahs søster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.