Kulturer mødes i klasseværelset

De udenlandske lærere deltager med stor fornøjelse i morgensamlingens massage. Fra venstre er det Sue Byron, Gwenda Jones og Anne Garner fra Church Aston Infant School i England.
Foto: Asbjørn Sand

Kulturer mødes i klasseværelset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Internationalt besøg hos Borgeskovskolens yngste klasser i uge 7 giver både gæster og værter ny viden og inspiration

Nyborg: I par af to sidder de yngste elever på Borgeskovskolen og masserer hinanden til morgensamlingen denne morgen. Nænsomme barnehænder stryger forsigtigt over skuldre og hoved. Klassiske toner fra ghettoblasteren indbyder til ro, og kun enkelte gange brydes stilheden af et fnis.

- Det kilder!

Så kommer til turen til ryggen, hvor hænderne kører i store cirkelbevægelser, maler solskin på tøjet og smil i øjet.

- Godmorgen, råber børnene højt i kor, da musikken slutter, og smilene breder sig hurtigt til de 17 udenlandske lærere, der også har deltaget i seancen.

Lærerne er på besøg som del af et europæisk Comenius-projekt, der har kørt siden september 2008. Foruden den nyborgensiske skole deltager fem andre skoler fra England, Tyskland, Italien og franske Guadeloupe i Caribien.

Formålet med projektet er, at lærerne i løbet af de to år, projektet varer, besøger de deltagende skoler, så de kan observere, hvordan undervisningen i de forskellige lande fungerer. På den måde får lærerne nye indtryk og inspiration med hjem.

Ny taknemlighed

|For Borgeskovskolens lærere har besøget fra udlandet og deltagelsen i Comenius-projektet givet helt nye perspektiver.

- Vi har i løbet af de sidste par år været på besøg på nogle af de andre skoler i Italien, Tyskland og Guadeloupe. Og selv om det for eksempel er spændende at se, hvordan man i England i langt højere grad bruger elektroniske hjælpemidler i undervisningen, så får man pludselig øjnene op for kvaliteterne ved vores egen måde at undervise på, siger Lene Skov Kristensen, som er lærer i 3.b.

Hun har observeret, hvordan skolerne i blandt andet Tyskland og England er underlagt stramme rammer og testkrav, som gør, at eleverne ikke får ret meget indflydelse på timernes gang. Og det viser sig i elevernes opførsel, har både danske og udenlandske lærere bidt mærke i.

Læs mere i avisen på Nyborg-siderne.

Kulturer mødes i klasseværelset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce