Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jan og hans MZ'er


Jan og hans MZ'er

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

PÅ TVÆRS: Tre gange om ugen maser godstog sig gennem byens mylder
NYBORG: Det ligner noget fra en Olsenbande-film, når et godstog med tankvogne baner sig vej gennem trafikmylderet i Nyborg. Nybor- genserne har efterhånden vænnet sig til sceneriet. Men mon ikke turister og andre gæster studser en gang, når en mand i orange kedeldragt og hjelm træder ud på byens mest trafikerede vej, Strandvejen, for at bane vej for et gigantisk MZ-lokomotiv efterfulgt af en eller to tankvogne.

Stille og roligt

Men sådan er det altså, for det er den eneste måde at få godsvogne ud til tjærevirksomheden Koppers i Nyborgs sydlige udkant.

Og manden i den orange kedeldragt, rangerformand Jan Thomsen, kender vejen. For han og hans kollega skærer sig gennem byen med det lille tog tre gan-ge om ugen - frem og tilbage.

- For det meste går det helt uden problemer, siger Jan Thomsen.

- Vi tager det stille og roligt, og kører først ud på vejene, når der er plads.

Og når først MZ lokomotivet har stukket næsen frem, kan Jan Thomsen være sikker på, at ingen bilist har lyst til at prøve kræfter. Alene lokomotivet har en kampvægt på knap 120 ton. Så lad være med at køre ind i det!

Nogle problemer er der dog med at få godstoget frem tog tilbage gennem Nyborg seks gange om ugen. En gang imellem kommer en uopmærksom bilist til at parkere på eller ved sporet.

- Men det klarer vi for det meste selv. Det sker oftest ved Café Rembrandt, og så går jeg lidt rundt og spørger folk, om de kender til bilen, siger Jan Thomsen.

Vigtigt for Koppers

Sporet, der fører fra banegården til Koppers er snørklet, dyrt at holde ved lige, og folk langs ruten er godt trætte af at have de mange ton skrumlende gennem baghaven.

Men for Koppers er det særdels vigtigt at have direkte adgang til banenettet.

- Vi sender de fleste af vore produkter med skib, men nogle af vore kunder er afhængige af at få leveret med tog. Og derfor er det naturligvis med til at gøre os mere konkurrencedygtig, at vi kan få godsvogne kørt lige ind på virksomheden, siger transportchef hos Koppers, J.P. Hovendal.

Han oplyser, at virksomheden på årsbasis sender 400 jernbane-tankvogne fyldt med færdigvarer eller halvfabrikata ud i verden, især til Grækenland og Findland. Hver vogn kan rumme 35 tons tjæreprodukt.

Jan og hans MZ'er

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.