Havnen i Nyborg satser på genbrug

Store ruller med stål losses fra skibet Rix Spring i Nyborgs industrihavn, Lindholm. Foto: Michael Bager

Havnen i Nyborg satser på genbrug

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Industrihavnene i Nyborg ekspederer stål, tjæreprodukter, byggematerialer til Facebook og meget andet. Nu er genbrugsvirksomheden Elysium på vej, og havnen vil satse mere på genbrugsøkonomien. Det hele foregår på et kæmpe areal i Nyborg Fjord, hvor offentligheden ikke kan komme. Avisen tager læserne med om bag hegnet.

Nyborg: Ude fra fjorden glider det lille fragtskib, Rix Spring, langsomt ind mod Lindholm. Trosserne bliver gjort fast, kranen kørt til, og snart er der gang i losningen af stålcoils - tonstunge stålruller - til Langeskovvirksomheden Ib Andresen Industri, der har en stor stålhal på havnen.

Tre-fire mænd arbejder nede i skibet og hjælper kranen med at få fat i rullerne, der vejer omkring 12 tons hver. På kajen tager et par af havnens folk imod.

En kontrollant står lidt væk og ser på, mens en stor truck spidder rullerne og kører dem hen til Ib Andresens hal, hvor en robot sørger for at lægge stålet på plads. Det tager alt sammen få timer, inden kaptajnen på Rix Spring kan starte maskinen og kringle det 82 meter lange skib ud af sejlrenden og tilbage mod Østeuropa efter mere stål.

Alt sammen uden en eneste borger inde i Nyborg har opdaget det.

Det er hverdag på Nyborgs industrihavn på Lindholm, der er hjemsted for en håndfuld vidt forskellige virksomheder, men helt blottet for den nostalgi og romantik, der tidligere var en del af en travl havn. Loven kræver, at trafikhavne er spærret inde bag hegn og pigtråd, og ADP Lindholm er lukket land for lystfiskere eller folk med længsel efter fragtskibe og de store have.

Men havnen har åbnet porten for avisen, så vi den kommende tid kan fortælle om, hvad der foregår på Lindholm.

Lindholm og ADP
Lindholm var oprindelig navnet på en lille flad ø i Nyborg Fjord. Øen var især beboet af måger, og ældre nyborgensere fortæller om dengang, byens børn vadede over til Lindholm for at samle mågeæg, der blev solgt til byens bagere.

I 1970'erne byggede Nyborg Kommune en primitiv havn på Lindholm med en enkelt kaj. Havnen lå lige ved Kommunekemi og byens nye industrikvarter, men blev ikke nogen succes.

Storebælt A/S valgte i slutningen af 1980'erne Lindholm som arbejdshavn. Her opførte ESG-konsortiet en kæmpe "fabrik", der støbte elementerne til Vestbroen, som blev sejlet ud og monteret af kranskibet Svanen.

Efter hed politisk debat i Nyborg Byråd besluttede kommunen i midten af 1990'erne at købe Lindholm for at gøre området til en stor dybvandshavn. I samme forbindelse blev det besluttet at nedlægge Nyborgs gamle centrale havn som industrihavn. Her gik man i gang med omdannelse til attraktivt byområde.

Lindholm-havnens største og mest indbringende kunde var til at begynde med Vognmandsruten, den private færgerute over Storebælt. Da Storebæltsbroen stod klar i 1998, lukkede Vognmandsruten, og havnen på Lindholm fik det svært.

I år 2000 gik Nyborg Havn sammen med den langt større havn i Fredericia. Det bliver til havneselskabet ADP - Associated Danish Ports A/S. Fællesskabet omfatter nu også erhvervshavnen i Middelfart.

I årene efter er der investeret mange millioner i havneanlæg på Lindholm. Blandt andet blev der anlagt ekstra kajer for få år siden.

Der har været mange forskellige aktiviteter på Lindholm. Blandt andet forsøgte havnen sig som containerhavn uden den store succes.

NCC Roads lejede en årrække en stor bid hav havnen, hvor man sorterede sten og grus, som blev hentet op fra Storebælt. De flyttede i 2015.

Et af de helt store initiativer på havnen var Andresen Towers, der byggede en fabrik til fremstilling af en helt ny type vindmølletårne. Det blev ingen succes og man indgav konkursbegæring i sommeren 2015.

I begyndelsen af 2019 blev det offentliggjort, at der skal bygges en fabrik på Lindholm til genbrug af bildæk.
Rune D. Rasmussen, salgs- og marketingdirektør i ADP - havnesammenslutningen, der omfatter Fredericia, Nyborg og Middelfart havne. Foto: Mogens Rasmussen.
Rune D. Rasmussen, salgs- og marketingdirektør i ADP - havnesammenslutningen, der omfatter Fredericia, Nyborg og Middelfart havne. Foto: Mogens Rasmussen.

Blandet landhandel

Industrihavnen på Lindholm er lige som de fleste andre trafikhavne en blandet landhandel, hvor alle mulige forskellige ting kommer ind og ud over kajen. Tjæreprodukter til og fra Koppers på Avernakke og stål til Ib Andresen Industri er faste "kunder". Men en gang i mellem kommer der en ordentlig ladning byggematerialer til Facebook-byggeriet, tidligere handlede det om sten og grus, træ til flis eller udskibning af vindmøller.

Tidligere på året kunne havneselskabet ADP præsentere en ny, stor spiller på industrihavnen på Lindholm: En fabrik, der putter gamle, udtjente bildæk ind i den ene ende og får varme og forskellige værdifulde råvarer ud i den anden. Og det passer perfekt ind i havnens overordnede strategi, for havnen vil gerne være en central spiller i den cirkulære økonomi. Altså det der med at pille brugte ting fra hinanden og give dem nyt liv på en eller anden måde.

- Vi har stor respekt for den succes, Nyborg Kommune har haft med at samle virksomheder, der tænker grønt og på genanvendelse, siger Rune D. Rasmussen, salgs- og marketingdirektør i ADP.

- Og vi mener også at Nyborg Havn har store muligheder, når det gælder den cirkulære økonomi.

Rune D. Rasmussen fremhæver det tætte samarbejde, kommunen og havnen har haft i forbindelse med Elysium, og han mener altså, der er mere at komme efter.

- Der bliver mere gang i den cirkulære økonomi - genbrug af glas og ikke mindst plastic og der ser vi nogle muligheder for havnen i Nyborg. Men det kunne også være dekommissionering i lidt mindre målestok, end det der i dag foregår i Frederikshavn. Altså hvor de tager skibe, boreplatforme eller lignende ind og skiller tingene pænt fra hinanden og får det genbrugt, siger Rune D. Rasmussen.

De faste havnefolk på industrihavnen i Nyborg: Terminalmedarbejder Poul Ravnsbæk, dykker Benny Dam, havnemester Thomas Skjoldan, smed og kranfører Lars Heider Nielsen og kranfører Arne Riise-Larsen. Foto: Mogens Rasmussen.
De faste havnefolk på industrihavnen i Nyborg: Terminalmedarbejder Poul Ravnsbæk, dykker Benny Dam, havnemester Thomas Skjoldan, smed og kranfører Lars Heider Nielsen og kranfører Arne Riise-Larsen. Foto: Mogens Rasmussen.

Masser af plads

- Når man ser ud over Lindholm-havnen, virker her ret tomt for tiden. Er havnen i en situation, hvor I kan tillade jer at fravælge kunder, hvis de ikke passer ind i strategien om cirkulær økonomi?

- En strategi er jo en rettesnor. Men hvis der dukker andre forretningsområder op, så tager vi selvfølgelig det med. For eksempel fik vi sidste år en masse bulk - grus og andre byggematerialer - ind over kajen til Facebook-byggeriet. Regeringen har jo også lige præsenteret en stor plan for byggeri af nye veje og jernbaner og så videre, og her vil der da ganske sikkert også bliver nogle muligheder for os i fremtiden, siger salgs- og marketingdirektøren, der i øvrigt officielt bærer titlen CCO - skibsfart er jo en totalt international verden.

- Men der er meget plads på Lindholm, og det giver nogle muligheder som andre havne ikke har. Derfor passer vi også på arealerne og forærer dem ikke væk til hvad som helst. Der skal hele tiden være muligt at sige ja til nogle ad hoc-opgaver, tilføjer Rune D. Rasmussen, der understreger at anlæggelsen af den nye fabrik Elysium vil lægge beslag på en del af de mange ledige kvadratmeter på Lindholmhavnen.

Havnen i Nyborg satser på genbrug

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce