Ejerne af storebæltsfærgen Broen har samlet en gruppe aktive, der gør et sidste forsøg på at sikre færgen en fremtid i Nyborg. Lokale- og Anlægsfonden har været ombord for at se på forholdene.

Nyborg: Den gamle storebæltsfærge, Broen, skulle efter planen slæbes væk fra Nyborg senest den 1. maj. Men for nylig gav Nyborg Kommune færgen mulighed for at blive i byen i tre måneder ekstra, og der arbejdes stadig for at sikre færgen en fremtid i den by, hvorfra den i sin tid piskede frem og tilbage over Storebælt med biler og mennesker og dårlig Storebælts-kaffe.

- Det handler først og fremmest om at forhindre, at Broen bliver slæbt til Indien for at blive skåret op på en strand, siger arkitekt Jens Hald, der er med i gruppen, som en sidste gang forsøger at redde Broen.

- Vi mærker, at færgen stadig har en meget stor opbakning i Nyborg, og mange af de nyborgensere, der vendte sig mod projektet med at placere færgen i sit gamle leje centralt i havnen, er blevet chokerede over, at deres modstand betød, at kommunen og museet helt opgav færgen og projektet. Mange af modstanderne var mod placeringen og ikke mod færgen, siger Jens Hald.

- Der må være en mulighed for at beholde færgen i byen, siger han.

Tilføjer byen noget positivt

Gruppen vil inden længe tage kontakt til DSB for at høre, om der er nogen mulighed for at sikre færgen en fremtid enten i færgeleje fire eller fem. Det er det leje i færgehavnen, hvor færgen ligger i dag og lejet lige øst for. Her kan der ifølge Jens Hald forholdvis billigt anlægges en tørdok til færgen.

- Vi mener faktisk, at færgen ville tilføje noget til det boligkvarter, DSB udvikler i færgehavnen. Færgen ville tilføje området noget andet end bare havneboliger, siger Jens Hald.

- Og det ville jo også give noget til hele byen, hvis man kunne bevare et minde om færgefarten - det bør DSB, som jo stod for overfarten, også have en interesse i, siger han.

Jens Hald er meget kritisk overfor kommunen og borgmesteren, fordi byrådet efter at have arbejdet for Kulturfærgeprojektet i mange måneder på grund af modstanden i byen vendte på en tallerken og slet ikke vil have noget med færgen at gøre.

Anlægsfonden om bord

Men andre kan tilsyneladende se en mulighed i den gamle færge: I hvert fald havde færgen den 23. marts besøg af ledelsen fra Lokale og Anlægsfonden, der jo skal flyttes fra København til Nyborg med deres cirka 15 arbejdspladser. Fonden afsøger for tiden mulighederne for et domicil i Nyborg, og i den forbindelse ville man altså også se på færgen.

Det var Jens Hald og Palle Reimer, der i sin tid sørgede for, at Broen blev slæbt til Nyborg, inden kommunen tog over med Kulturfærge-projektet. Det er også de to aktive nyborgensere, der nu sammen med færgeejerne giver redningen af færgen et sidste forsøg. I øvrigt sammen med blandt andre Mogens Nørgaard Olsen, der i sin tid var formand for Dansk Færgemuseum, der havde museumsfærgen Kong Frederik IX liggende i Nyborg. Det projekt gik ned, og færgen havnede på den berygtede Alan-strand i Indien.

- Vi ved godt, at det her er op ad bakke. Men forsøget skal gøres, siger Jens Hald.

Både han og Palle Reimer droppede i øvrigt færgekampen efter deres skuffende kommunalvalg, hvor de var meget langt fra en plads i byrådet. Men nu har de altså begge besluttet sig at give færgesagen et ekstra skud.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist og souschef på Fyens Stiftstidendes Nyborgredaktion. Jeg har arbejdet på avisen siden midten af 1980'erne. Det meste af tiden har jeg været på redaktionen i Nyborg, men jeg har også arbejdet på erhvervs- og webredaktionen og i fem år skrev jeg om boliger, arkitektur og havestof. Jeg bor i Nyborg.