Færgeejere forsøgte redningsaktion til det sidste

Klokken 14.30 onsdag kunne slæbebådene langt om længe trække M/F Broen ud på sin - måske - sidste rejse. Turen til Grenaa tager cirka et døgn. Foto: Michael Bager

Færgeejere forsøgte redningsaktion til det sidste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Onsdag tog op mod 100 nyborgensere afsked med den tidligere M/F Broen, der længe var tiltænkt en rolle som museums- og kulturfærge. Ejerne bag kritiserer nu åbent politikerne for at mangle mod.

Nyborg: - Det er tre års spildt arbejde, der sejler der.

Palle Reimer lægger ikke skjul på sin skuffelse, da han - og op mod 100 andre nyborgensere - onsdag eftermiddag tager afsked med den tidligere storebæltsfærge Broen. Sammen med Jens Hald spillede den tidligere ejendomsmægler en særdeles aktiv rolle i forhold til at skaffe færgen til Nyborg, og længe så det ud til, at den skulle ende sine dage som kultur- og museumsfærge i tørdok på Kongens Skibsbro. Men i efteråret 2017 vendte folkestemningen og med den også politikernes opbakning til projektet.

- Hele forløbet udstiller bare Nyborgs middelmådighed. Det projekt kunne have været et kæmpe aktiv for byen, men så går man hen og opgiver det hele lige før målstregen. Small towns, small minds siger jeg bare, lyder det fra en mindst lige så skuffet Jens Hald, der ligesom mange andre må vente tålmodigt på at kunne tage ordentlig afsked.

Færgen Broen
Storebæltsfærgen Broen blev bygget i Frederikshavn i 1951 og indsat som bilfærge mellem Nyborg og Korsør året efter. I 1957 flyttede bilfærgerne til den nye færgehavn på Knudshoved, og Broen fortsatte på Knudshoved-Halsskov-overfarten. Fra 1966 og frem til 1992 sejlede færgen på Aarhus-Samsø-Kalundborg-overfarten under navnet "Kalundborg". Siden har den levet en omtumlet tilværelse som diskoteksskib og museumsfærge i Århus og samt flydende natklub under navnet "Spektrum". I 2015 blev færgen bugseret til Nyborg, og i sommeren 2016 præsenterede Nyborg Kommune og Østfyns Museer projektet med Kulturfærgen Broen i tørdok ved Kongens Skibsbro. Planerne blev droppet som en varm kartoffel i efteråret 2017. Hen over vinteren forsøgte en lokal arbejdsgruppe at finde alternative løsninger, men måtte til sidst opgive. I foråret 2018 søgte ejerne om lov til at lade færgen ligge i yderligere tre måneder, mens man arbejdede på at finde en ny køber. Nu prøver man så lykken i Grenaa.
Palle Reimer og Jens Hald var blandt de mange fremmødte. Her er de endt i en diskussion med Jens Christensen (til højre). Han mener, at M/F Broen er en skrotbunke, og at det er på høje tid, den kommer væk. Foto: Kasper Riggelsen
Palle Reimer og Jens Hald var blandt de mange fremmødte. Her er de endt i en diskussion med Jens Christensen (til højre). Han mener, at M/F Broen er en skrotbunke, og at det er på høje tid, den kommer væk. Foto: Kasper Riggelsen

Kolde fødder

Arbejdet med at fjerne fortøjningerne begyndte klokken 10, men først cirka klokken 14.30 kan slæbebådene trække M/F Broen fra færgelejet ud i Storebælt med retning mod Grenaa.

Her har et kommunalt ejet aktieselskab et ønske om at gennemføre et projekt i Sydhavnen, der langt hen ad vejen er en tro kopi af Nyborgs kulturfærge, fortæller færgeejer Poul Kærgaard. Nogen egentlig garanti for, at projektet bliver til noget, har han ikke fået.

- Men de virker langt mere opsatte på, at det skal blive til noget. Først skal finansieringen dog på plads, og det er ganske forståeligt. Det havde jeg også kunnet forstå i Nyborgs tilfælde, men man har jo ikke engang forsøgt. Alligevel fik politikerne kolde fødder. Det er svært at forstå for en vestjyde som mig, at de ikke vil stå ved deres ord. Sådan en flok vatnisser, siger han.

Ligesom medejer Jesper Kjær Andersen finder han det påfaldende, at beslutningen om at droppe projektet blev truffet ganske kort tid før et kommunalvalg.

Selv anslår de, at Nyborg-eventyret har kostet dem op mod 600.000 kroner. Men selv i en situation, hvor både Østfyns Museer og Nyborg Kommune for længst havde trukket sig projektet, forsøgte de en sidste desperat redningsaktion.

- For cirka to måneder siden henvendte vi os med DSB, fordi vi ønskede at købe det færgeleje, hvor færgen har ligget siden 2015. Allerede dagen efter fik vi besked tilbage, at man ikke var interesseret i at sælge, fordi der ifølge den nye lokalplan for området skal være boliger her, fortæller de samstemmende.

Færgeejer Poul Kærgaard hjalp til med at fjerne fortøjningerne. Han havde dog tid til at fortælle sin uforbeholdne mening om politikerne i Nyborg Kommune. Foto: Kasper Riggelsen
Færgeejer Poul Kærgaard hjalp til med at fjerne fortøjningerne. Han havde dog tid til at fortælle sin uforbeholdne mening om politikerne i Nyborg Kommune. Foto: Kasper Riggelsen

Pengene er ikke det vigtigste

Ifølge Palle Reimer skulle købet sikre, at det alligevel var muligt at føre planerne for en kulturfærge ud i livet, nu blot med private midler. Han har da også tilbudt at hjælpe med finansieringen af det identiske projekt i Grenaa. Og spørger man færgeejer Jesper Kjær Andersen er det måske meget godt, at man en gang for alle kan vinke farvel til Nyborg.

- Den flotte gamle færge fortjener at ligge et sted, hvor den er velkommen, og hvor den ikke giver anledning til en masse ballade. Nogle har kritiseret os for, at vi gør det her udelukkende for pengenes skyld, men intet kunne være mere forkert. Hvis det var tilfældet, var færgen sendt til skrotning for længst, konstaterer han, alt imens diskussionen for og imod kulturfærgen bølger videre mellem de mange fremmødte.

Selv om hun ikke var pjattet med ideen om at placere M/F Broen i tørdok på Kongens Skibsbro, blev det en vemodig afsked for blandt andre Inge Aasted. Hun måtte faktisk knibe en tåre, da den tidligere storebæltfærge forlod Nyborg for sidste gang. Foto: Kasper Riggelsen
Selv om hun ikke var pjattet med ideen om at placere M/F Broen i tørdok på Kongens Skibsbro, blev det en vemodig afsked for blandt andre Inge Aasted. Hun måtte faktisk knibe en tåre, da den tidligere storebæltfærge forlod Nyborg for sidste gang. Foto: Kasper Riggelsen
Det tog enddog meget lang tid, før M/F Broen var klar til afgang. Foto: Kasper Riggelsen
Det tog enddog meget lang tid, før M/F Broen var klar til afgang. Foto: Kasper Riggelsen
M/F Broen, der senest har fungeret som flydende diskotek, har ikke længere noget ror. Derfor må to slæbebåde gøre arbejdet. Foto: Kasper Riggelsen
M/F Broen, der senest har fungeret som flydende diskotek, har ikke længere noget ror. Derfor må to slæbebåde gøre arbejdet. Foto: Kasper Riggelsen

Færgeejere forsøgte redningsaktion til det sidste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce