INVESTERING: For fire millioner kroner skolebyggeri til børn, der har det svært med skolen
NYBORG: Stedet er for enden af Danmarks eneste blinde ringvej. Men Nyborg Heldagsskole føler sig ikke spor gemt af vejen.

- Engang var skolefolk direkte flove over elever, de ikke kunne magte. Så de skulle helst gemmes lidt væk. I dag er vi en fuldt accepteret del af skolesystemet, siger Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. Skolen modtager normalt begavede elever, som af forskellige årsager har svært ved at begå sig i den normale skolehverdag, og derfor har besvær med at lære.

I dag fester skolen for Nyborg Kommunes seneste investering på fire millioner kroner, som fremtidssikrer institutionen. Pengene er brugt på en ny bygning til de ældste elever, som tidligere var i Ravnekær. Samtidig er der er også blevet råd til en ny værkstedsbygning.

Nyborg Heldagsskole har 41 elever, 25 elever fra seks til 12 år går på afdeling Løvholt i den tidligere AMU-bygning, mens afdeling Havreløkken i den nye bygning ud mod Ringvej huser 16 elever fra 13 til 17 år. Der til tilknyttet omkring 20 ansatte til skolen.

Heldagsskolen svarer til sit navn på den måde, at eleverne både går i skole og i fritidspasning på skolen.

- Vores børn har brug for meget voksenkontakt og meget faste rammer og aftaler for hverdagen. Det kan vi give dem her, siger Torben Juel Sørensen.

- Fagligt satser vi på de grundliggende fag dansk, matematik og engelsk. Mange kommer med store huller i deres viden, fordi de ikke har været i stand til at lære noget i den almindelige skole.

Ud af dobbelt-kaos

- Dagens åbne måde at undervise på, hvor der lægges et stort ansvar på den enkelte elev for egen læring, er fint for langt de fleste børn. Men omkring 15 procent af børnene har svært ved den måde. Mange af dem har ofte et indre kaos, som slår klik, hvis de samtidig skal klare det, de opfatter som et ydre kaos i en almindelig skole. De reagerer på sådan et dobbelt-kaos ved enten at blive opfarende eller lukke totalt af.

Torben Juel Sørensen siger, at skolen arbejder ud fra teorien om de mange intelligenser. Derfor er der tilbud om svømning, idræt og forskellige værkstedsfag på alle årgange. Succeser hentet her kan være med til at sikre, at en elev også magter at lære sig boglige færdigheder.

Det nytter

Spørgsmålet er så:Nytter det?

- Det gør det, fastslår Torben Juel Sørensen og kan med tal bevise, at heldagsskolen ikke er en blindgyde.

- Vores mål er, at eleverne skal blive i stand til at vende tilbage til en normal klasse. Sidste skoleår sendte vi 20 elever tilbage til deres egne skoler.

- Samtidig ser vi nu effekten af, at Nyborg har drevet heldagsskolen så længe. Vi modtager stort set ikke elever fra Nyborg til udskolingsafdelingen. De kommer fra de yngre årgange. Jo tidligere, vi får eleverne, jo bedre kan vi hjælpe dem.

Det er ikke billigt at have en elev på Nyborg Heldagsskole. Taksten på Løvholt løber op i omkring 24.000 kroner om måneden. Alligevel har heldagsskolen ikke besvær med at få elever. 19 af de 41 pladser er optaget af børn fra andre fynske kommuner.
  • fyens.dk