Som den eneste kommune på Fyn har Nyborg sin egen borgerrådgiver, der kan give råd og vejledning. Men som samtidig kan behandle klager over for eksempel sagsbehandlingstiden. Det har vist sig at være en god investering. Indtil videre har 133 personer fået hjælp.

Nyborg: - Alting ved kommunen er blevet uhyrligt kompliceret, og borgerne kan stå og blive helt forvirrede.

Sådan lød det fra formanden for Social- og Familieudvalget, Benny Pieszak (Enhedslisten), da han for lidt over et år siden skulle sætte ord på, hvorfor han havde været med til at presse på for, at Nyborg som den første kommune på Fyn fik sin egen borgerrådgiver.

Sådan fordeler henvendelserne sig

I løbet af det første år har borgerrådgiveren fået i alt 55 henvendelser, hvor der er givet råd og vejledning. Dertil kommer 40 klagesager og 38 henvendelser, der ikke passer ind i en af de to kategorier.I nogle klagesager er der klaget over mere end et forhold. Samlet set er der registreret 74 klager fordelt på forskellige afdelinger i kommunen. Borgerne brokker sig især over betjeningen, eller manglen på samme, og over at skulle vente for længe på et svar.

Ud over at give råd og vejledning skal borgerrådgiveren gøre det nemmere for både borgere og virksomheder at klage, for eksempel når kommunens sagsbehandling trækker i langdrag. I alt har 133 personer valgt at gøre brug af tilbuddet i løbet af ordningens første leveår. 

Henvendelserne har været meget forskellige. Lige fra en enkel telefonsamtale til kontakter, der har ført til mange møder med borgeren og ansatte i kommunen, fremgår det af den første evaluering, som byrådet fik præsenteret på et møde tirsdag.

Et øre, man kan tale ind i

 Her var der masser af ros fra blandt andre Socialdemokratiets Vibeke Ejlertsen.

- Det har vist sig at være en god investering. Vi er hjulpet endnu mere af, at vi har fundet et menneske, der er dygtig til at opbygge relationer til andre mennesker. Samtidig får jeg lyst til at tilføje, at borgerne må føle sig betryggede i, at vi tager deres klager alvorligt, og at de har et øre, de kan tale ind i, hvis det ikke altid lige fungerer med relationen til en bestemt sagsbehandler, sagde hun.

I rapporten konkluderer borgerrådgiver Mona Walter da også, at borgerne i Nyborg har taget godt imod den nye ordning.

- Antallet af henvendelser vidner også om, at borgerrådgiverfunktionen har sin berettigelse. Borgerne har brug for et sted at henvende sig - ikke nødvendigvis for at klage, men også for at få gode råd i forhold til det fremtidige samarbejde med kommunen eller måske for at få en snak og en forklaring på, hvorfor en sag i kommunen bliver behandlet, som den gør, skriver hun i rapporten og tilføjer, at funktionen også har medvirket til at øge borgernes tillid til kommunen.

 

Fokus på sagsbehandlingstiden

Fremover vil borgerrådgiveren blandt andet have fokus på administrationens evne til at overholde fristerne for sagsbehandlingen. En stor del af henvendelserne fra borgerne handler netop om lovfæstede sagsbehandlingstider, der bliver overskredet.

- Min oplevelse i kontakten med borgerne er, at borgerne godt kan acceptere, at det eksempelvis tager otte uger at behandle en ansøgning. Når den otte ugers periode er overstået, og borgeren fortsat ingen afgørelse har fået og heller ikke har hørt fra kommunen om forlængelse af sagsbehandlingstiden, begynder tilliden til kommunen imidlertid at smuldre, fremgår det af evalueringen, hvor borgerrådgiveren også peger på et andet problem, der går igen i mange af henvendelserne, nemlig behovet for en mere forenklet indgang til kommunen.

Det gør sig især gældende på voksen-handicap området, hvor der ofte er mange forskellige afdelinger ind over.

- Min oplevelse i mødet med de pågældende borgere er, at borgerne har svært ved at finde rundt i det kommunale system og giver op i mødet med massivt mange sagsbehandlere og personaler, skriver Mona Walter.

 

  • Journalist portræt

    Af:

    Jeg er lokalredaktør på Fyens Stiftstidende i Nyborg samt redaktør på Lokalavisen Nyborg. Privat bor jeg sammen med min familie i Nyborg by, ikke langt fra redaktionen. Og så har jeg lige rundet de 40 år. Jeg blev uddannet journalist i 2004. Forinden havde jeg taget en bachelor-grad i statskundskab ved Aarhus Universitet.