Bælttrafik stor mundfuld for færger

Der skulle 50 Storebæltsfærger til at klare den trafik, der i dag er på broen.
Foto: Nils Mogensen Svalebøg

Bælttrafik stor mundfuld for færger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Engang var Storebælt den trafikale flaksehals, alle øjne hvilede på til jul og nytår. I dag suser vi bare over broen

Storebælt: Engang - og det er såmænd ikke mere end godt 10 år siden - var Storebælt altid den trafikale flaskehals, som alles øjne hvilede på ved store trafikdage som til jul og nytår.

Kom alle nu hjem til jul? Og kom de godt hjem igen efter jul - og nytår?

Som journalist var det fast tradition at rapportere fra færgehavnene i Nyborg og især i Knudshoved, hvor køerne af ventende bilister vanen tro voksede og voksede, mens DSB’s færger adstadigt lagde til og fra lejerne.

I dag - ja, da drøner vi bare over broen med bro bizz’en i frontruden eller kontokortet klar ved betalingsanlægget på Halsskov.

Broselskabet Sund & Bælt har i det netop udgivne nummer af selskabets tidsskrift Connect beskæftiget sig med trafikken på tværs af Storebælt før og nu.

I 1997, noterer Connect, var den gennemsnitlige trafik i døgnet over bæltet omkring 8000 biler.

Ventetid en halv time

I dag er det tal omkring 30.000.

Kapaciteten på broen kan nærmest ikke sammenlignes med færgerne, fremgår det af artiklen i tidsskriftet.

Dengang skulle bilister, der havde sikret sig en pladsreservation på færgen, regne med omkring en halv times ventetid inden afgang.

Skulle færger i dag klare presset på de travleste rejsedage - den 23. december i år passerede 36.000 biler broen - er det ifølge Connect spørgsmålet, om systemet overhovede kunne håndtere så mange køretøjer.

Skulle det alligevel klares, var pladsreservering nødvendig i måneder forinden overfarten. Bilister uden pladsreservation skulle end ikke overveje at forsøge at komme over. Ventetiden ved jul og store ferier skulle nok måles i døgn.

De i forvejen store opmarcharealer skulle have været udvidet betragteligt.

Og så skulle der indsættes omkring 50 færger eller fire gange så mange, som betjente Knudshoved-Halsskov i rutens sidste år, fremgår det af Connect.

Bælttrafik stor mundfuld for færger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce