Kystdirektoratet har givet tilladelse til marinaen i den gamle færgehavn på Knudshoved. Sagen har sejlet rundt i systemet i snart ni år.

Knudshoved: 2018 kan blive året, hvor der endelig bliver aktivitet i den gamle færgehavn på Knudshoved.

I hvert fald har Kystdirektoratet givet Admiral Marina fornyet tilladelse til at gå i gang med et enorme projekt, der går ud på at omdanne den gamle færgehavn til en kæmpe luksusmarina. Det meddeler P4Fyn.

Helt i hus er tilladelsen dog ikke endnu. Direktør Peter Poulsen, Randers, der tegner Admiral Marina oplyser, oplyser at der først er fire ugers klagefrist over den nye afgørelse:

- Så vi klapper lige hesten igen. Derefter skal vi for tredje gang til at detail-projektere hele molevitten. Så vi regner med at komme i gang med selve arbejdet i anden halvdel af 2018. Eller første halvdel af 2019. Denne sag har lært mig tålmodighed på den hårde måde, siger Peter Poulsen.

En flok forretningsfolk fra Randers holdt i februar 2009 pressemøde for at fortælle, at de havde købt færgehavnen af DSB, og at de ville indrette en meget stor marina i bassinet, hvor bilfærgerne tidligere havde sejlet frem og tilbage.

De optimistiske jyder fortalte ved den lejlighed, at de regnede med at have de første både i vandet allerede samme sommer - altså sommeren 2009.

Sådan kom det mildest talt ikke til at gå, for marina-projektet løb ind en labyrint af godkendelser, klager, appeller og så videre, så papirarbejdet har foreløbig taget næsten ni år.

Tidligere i år så det ellers ud til at lysne for Admiral Marina, men i august trak myndighederne tilladelsen tilbage. Kystdirektoratet havde tidligere givet tilladelse til marina-planerne på Knudshoved, men Danmarks Naturfredningsforening klagede og fik tidligere på sommeren ret hos Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagenævnet gav naturfredningsforeningen ret i, at det endnu ikke er undersøgt grundigt nok, hvordan marinaen vil påvirke marsvinene i området. Havnen ligger op til et EU habitatsområde, hvor der ikke må være negativ påvirkning på naturen.

- Det er dybt problematisk og helt uforståeligt, at det skal tage otte et halvt år at få tilladelse til at indrette en lystbådehavn i en havn, der i årtier har været brugt til færgesejlads, sagde Kenneth Muhs efter den vending i sagen. Det skete i øvrigt, da borgmesteren deltog i indvielsen af det eneste konkrete, der endnu er kommet ud af Admiral Marina-projektet. Nemlig en benzintank ved indkørslen til området.

Peter Poulsen selv kalder sagsbehandlingen af lystbådehavnen for "totalt ude af proportioner".

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist og souschef på Fyens Stiftstidendes Nyborgredaktion. Jeg har arbejdet på avisen siden midten af 1980'erne. Det meste af tiden har jeg været på redaktionen i Nyborg, men jeg har også arbejdet på erhvervs- og webredaktionen og i fem år skrev jeg om boliger, arkitektur og havestof. Jeg bor i Nyborg.

Mere om emnet

Se alle
2
Raser over nyt benspænd: Admiral Marina forsinkes igen igen

Raser over nyt benspænd: Admiral Marina forsinkes igen igen

12
Ny klage i sag om storstilet marinaprojekt

Ny klage i sag om storstilet marinaprojekt

4
Om igen: Marsvin sender marinaplaner til tælling

Om igen: Marsvin sender marinaplaner til tælling