sidegevinst: Lavere brotakster betyder større trafikproblemer i Nyborg
NYBORG: Lavere brotakster er lig med mere trafik på motorvejen. Og flere biler her er lig med flere problemer med trafik og støj i Nyborg.

Derfor vil borgmester Jørn Terndrup (V) nu presse ekstra på for at få problemerne med motorvejen gennem Nyborg løst, inden festen med de lavere brotakster går i gang.

- Jeg vil tage kontakt til de øvrige partier i byrådet for at få sat en ny henvendelse til trafikministeren sammen.

Vent

- Og jeg synes faktisk, vi skal sige til ham: Vent lige med at sætte taksterne ned, til problemerne ved Nyborg er løst, siger Jørn Terndrup.

Problemerne, borgmesteren hentyder til, er de tre gamle broer, der er for lave til de højeste transporter på motorvejen. Det sender tusindvis af kæmpe-lastvogne ind gennem bykernen. Og desuden er det støjgenerne fra bilerne, som kan formindskes ved at lægge støjdæmpende asfalt på vejbanen fra campingpladsen i syd til Skovparken i nord.

- Med de indtægter, man har på Storebælt, skal der ikke mange dages trafik til at betale, hvad det koster at hæve broerne og lægge den støjdæmpende asfalt, siger Jørn Terndrup, der gætter på en pris omkring 25 millioner kroner.

- Vi har jo selv forsøgt at løse støjproblemerne med de nye støjvolde langs motorvejen - og næste år kommer voldene ved Skovparken til. Men et støjdæmpende slidlag ville bestemt også hjælpe. Og så ved jeg godt, at den slags asfalt ikke holder så længe, men så må man lægge det på lidt tiere, siger Jørn Terndrup.

Ikke i 2005

Under en studietur i august gav flere af medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg udtryk for, at Nyborgs problemer med de lave broer er alvorligt og skal løses.

Formanden Kaj Ikast (K) slog dog fast, at broerne ikke hæves næste år - altså i 2005.

Trafiktællinger har vist, at de gamle broer med kun 4,10-4,17 meters frihøjde hvert år sender omkring 9000 lastvogne med særlig høj last ind gennem byen.

Højden under broerne under ved Nordmarksvej, Christianlundsvej og jernbanen skal op på de normale 1,53 meter.
  • fyens.dk