Virksomheden Ultrafilter Skandinavien ApS i Søndersø har brugt flere år på at få en BtB-webshop op at køre og har en ansat dedikeret til opgaven. - Man kan ikke gøre det halvt, og det kræver måneders forberedelse, siger direktør Per Johnsen.

Webshoppen kører, og den kører rigtig godt. Alligevel er den langtfra færdig, for der er hele tiden noget, som kan forbedres.

Det fortæller direktør Per Johnsen om den webshop, som Ultrafilter har haft i cirka tre år.

- Det her er nok webshop nummer tre, vi arbejder med, og vi har allerede idéer til nummer fire, siger han.

- Vi har været tre år om at lave webshoppen, som den ser ud nu. Vi har en udvikler siddende i huset, der laver noget på den hver dag. Han er ved at lave ændringer, mens vi taler. Han udvikler hver dag, hele tiden.

En del af rådgivningen klarer vi også på hjemmesiden. Der er en chatfunktion, som bliver brugt rigtig meget. Så kan vi hjælpe kunden med det samme.

Direktør Per Johnsen, Ultrafilter Skandinavien ApS

Én af de ting, der løbende bliver ændret, er beskrivelser af produkter og af funktioner.

- Det er vigtigt at lytte til kunderne. Når de ringer og siger, at de ikke kan finde ud af, hvad vi mener, eller at noget kan misforstås, så skal vi ændre det. Vi er fagidioter, og for os kan det være soleklart, men for dem kan være mystisk, og så skal vi ændre tingene, forklarer Per Johnsen.

- Det er tanken at gøre det så brugervenligt som muligt, og vi skal gøre det så simpelt, at alle kan købe det, de har brug for uden problemer.

Konsulent koster penge

Ultrafilters webshop stod for fem procent af omsætningen det første år af sin levetid, og den er vokset til at udgøre cirka 25 procent i dag.

- Hvis vi når over 50 procent, tror jeg, vi er nået langt, for det er svært at købe første gang uden rådgivning, forklarer Per Johnsen.

- Men en del af rådgivningen klarer vi også på hjemmesiden. Der er en chatfunktion, som bliver brugt rigtig meget. Så kan vi hjælpe kunden med det samme.

Ultrafilter valgte at satse på nethandel til professionelle kunder ganske simpelt, fordi det er muligt.

- Vi har valgt at satse online, fordi det giver et godt overblik, når man skal vælge filter, og fordi det reducerer omkostningerne. I det øjeblik vi skal have en konsulent ud, skal vi afsætte tid til det. Med webshoppen kan det gøres meget hurtigt og nemt, forklarer Per Johnsen, som også nævner tidsbesparelse for kunden som en fordel.

- De fleste har prøvet at købe støvsugerposer, og så kan man aldrig huske hvilken type eller størrelse, man købte sidste gang. Vores webshop er bygget op, så den husker, hvad man har købt, og det hjælper kunderne.

Webshop viser varianter

Ved at handle via Ultrafilters hjemmeside får kunderne endnu en fordel, mener Per Johnsen.

- Jeg vil igen bruge støvsugerposen som eksempel. For det kan godt være, at du har fundet den rigtige og brugt samme type i årevis, men hvad nu hvis den findes i en mere allervenlig version. Har du så fået den information, eller køber du bare den, du plejer, siger han.

- I vores webshop kan vi vise alle varianter af filtrene, og det giver et godt overblik, for selv om man måske har brugt filter A eller B i mange år, kan det godt være, det vil være bedre at bruge filter C.

Det kan man hurtigt få et overblik over, fordi det bliver præsenteret for kunden. Vores webshop afdækker det faktisk lidt bedre, end hvis vi sender en sælger ud, som ikke kan vide alt om alle filtre, og som ikke på samme måde kan præsentere alle muligheder.

Per Johnsen forklarer, at det er på samme måde, som hvis vi som privatpersoner har brug for at købe elektronik.

- Det kan være, at en butik har 30 forskellige løbeure at vælge mellem på hjemmesiden, men i butikken kan man kun se fem af dem. Det er det samme hos os. Vi kan præsentere og beskrive alle muligheder i vores webshop, siger han.

Alt kan sælges online

Webshoppen har cirka 5000 varer, og det er primært standardvarer, men kunderne kan godt få tilpassede løsninger, siger direktøren.

- Rigtig mange kunder vil gerne have en lidt anden tilpasning, og så kontakter de os. Så bliver det gemt i vores system, så de kan købe den tilpassede udgave frem over. Hvis det giver mening, lægger vi det ud på shoppen, så andre kan købe den tilpassede vare. Antallet af varer i vores shop stiger hele tiden, fordi der er behov for varianter, og vi udvikler hele tiden, forklarer Per Johnsen, som kan glæde sig over, at Ultrafilter er en virksomhed i vækst, og at en del af den vækst kan tilskrives webshoppen.

- Vi har en vækst på 30 procent om året, så det fortæller om lidt om, at det fungerer. Men man skal gøre det fuldt ud, for ellers fungerer det ikke. Hvis du skal gøre det, skal du gøre det fuldt ud, og det kræver måneders forberedelse, siger han.

- Jeg vil vove at påstå, at der er næsten ingen produkter, som ikke kan sælges online. Det er bare et spørgsmpl om at sætte sig ned og finde ud af: Hvordan gør jeg det med vores produkter?

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.