Strid om behandling af klagesag over gylletank

Protestgruppen i Gerskov og Hessum er målløse over, at deres klage over opførslen af en gyllebeholder på en mark mellem de to landsbyer, er ikke dukket op hos Planklagenævnet. Arkivfoto: Emil Hermann.

Strid om behandling af klagesag over gylletank

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OPDATERET klokken 9.40 fredag med yderligere bemærkninger fra Nordfyns Kommune Protestgruppe i Gerskov og Hessum er målløse over, at den klage, som Nordfyns Kommune tidligere opfordrede dem til at skrive, ikke er dukket op hos Planklagenævnet.

Gerskov/Hessum: Da lokale borgere i Gerskov og Hessum i august finder ud af, at godset Hofmansgave har fået lov til at opføre en 5000 kubikmeter stor gyllebeholder på en mark mellem de to landsbyer, bliver det samtidig klart for dem, at klagefristen for længst er overskredet i sagen. Nordfyns Kommune opfordrer alligevel borgere til at klage over afgørelsen vedrørende landzonetilladelsen, men nu viser det sig, at klagen aldrig er dukket op hos Planklagenævnet.

Ifølge protestgruppen i Gerskov og Hessum skyldes det, at Nordfyns Kommune ikke har indsendt deres bemærkninger til sagen.

- Før planklagenævnet overhovedet rører ved sagen, så skal de have myndighedens udsagn og bemærkninger. Og dem har de ikke fået tilsendt, selvom kommunen tidligere har opfordret os til at klage dengang, hvor fristen for at klage var udløbet, siger Flemming Olsen fra gruppen.

- Proceduren er den, at kommunen har tre uger til at give deres besyv med hos Planklagenævnet. Det har kommunen bare ikke gjort, og dermed er vores klage aldrig kommet fem, og sagen står nu bare og venter ved planklagenævnet.

Opkald til sekretær

Protestgruppen blev for nylig klar over, at klagen aldrig var dukket frem, fordi borgerne er i gang med at lave en ny klage over den nye afgørelse, som Nordfyns Kommune for nylig kom frem til, efter sagen skulle gå helt om.

- Vi opdager det, da jeg ringer til planklagenævnet for at spørge, om vi må henvise til vores tidligere klage i forbindelse med, at vi nu vil lave en ny klage - simpelthen for at undgå gentagelser og spare tid. Men så kan sekretæren ikke finde sagen i deres system, og det er vi selvfølgelig målløse over, fortæller Flemming Olsen.

Protestgruppen har gentagne gange forsøgt at ringe til Åse Nielsen, plan- og kulturchef i Nordfyns Kommune, men hun er ikke vendt tilbage på henvendelserne. Til avisen siger hun om klagen, der aldrig er dukket op hos planklagenævnet.

- Det er korrekt, at vi har modtaget en klagesag, men der var nogle tekniske problemer i systemet, da vi modtog den. Vi tog derfor dengang kontakt til planklagenævnet, men de er ikke vendt tilbage, og derfor har vi ikke kunne sende vores svar til dem. Nu har vi haft fat i planklagenævnet igen, og nu håber vi på, at der er hul igennem, så vi kan få sendt klagen afsted, siger Åse Nielsen.

Hun og Nordfyns Kommune mener, at første version af artiklen er misvisende og siger yderligere:
- Det forholder sig sådan, at det er klageren selv, der indsender klagen til planklagenævnet - og ikke kommunen, som artiklen giver indtryk af. Klagenævnet beder herefter om kommunens bemærkninger til klagen. Det er retteligt disse bemærkninger, som ikke er indsendt til klagenævnet på grund af problemer med Planklagenævnets nye klageportal. Det er derfor heller ikke korrekt, at Nordfyns Kommune glemte at sende bemærkninger, som det nævnes.

Strid om behandling af klagesag over gylletank

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce