Smartphones og vodkaflasker: Gymnasieelever filmede for ny alkoholkultur

Eleverne medbragte (tomme) alkoholsflasker fra derhjemme, som de brugte i deres optagelser. Foto: Mikkel Hamann Jensen

Smartphones og vodkaflasker: Gymnasieelever filmede for ny alkoholkultur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Nordfyns Gymnasium skulle 1.g-elever fredag lave kampagnevideoer mod en ny alkoholkultur. Eleverne reflekterede over egne alkoholvaner, men vidste ikke helt, om det kommer til at betyde noget for dem.

Søndersø: Det flyder med tomme flasker rundt på bordene i gymnasiets 1.g-afdeling. Både grønne ølflasker og et par lidt større Oliofska-vodkaer. Der er dog ikke tale om efterfølgerne fra en fest, selvom der på kalenderen står J-dag. Eleverne er ædru, de er til undervisning, og alle sætter de fokus på, at alkohol netop ikke behøver at være en del af festlighederne.

Fredag var det Nordfyns Gymnasiums tur til at deltage i Kræftens Bekæmpelses og TrygFondens filmkonkurrence, "Drik mindre - Oplev mere". Projektet går ud på at få startet en ny alkoholkultur med mindre eller ingen alkohol til fester, og filmkonkurrencen kører blandt 4.000 af Danmarks gymnasieelever i 1.g, som gennem november skal prøve at lave den bedste kampagnefilm.

- Det skal de udelukkende ved brug af deres smartphones, fortæller Martin Spenner, som er partner i Lommefilm ApS, der også er en del af projektet.

Han var at finde på Nordfyns Gymnasium, klar til at rådgive og vurdere de seks gymnasieklassers forskellige videoidéer.

- Det handler om, at de skal kommunikere til andre på deres alder. Og vel egentlig også til sig selv. Det er ikke en løftet pegefinger, men det skaber forhåbentlig en dialog, hvor de unge kan reflektere over deres alkoholkultur, forklarer Martin Spenner.

Camilla Frederiksen (sort), Josefine Augustinus (blå) og Emma Bruun (gul) optog deres film ud fra tegninger på et whiteboard. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Camilla Frederiksen (sort), Josefine Augustinus (blå) og Emma Bruun (gul) optog deres film ud fra tegninger på et whiteboard. Foto: Mikkel Hamann Jensen

Det er jo J-dag

Eleverne havde mange idéer til, hvordan det skulle fremstilles. Camilla Frederiksen, Josefine Augustinus og Emma Bruun filmede med en iPhone på tavle, hvor de med tegninger viste, at man kan gå glip af kærligheden, hvis man er for fuld.

En anden gruppe befærdede sig udenfor, hvor Marie Knabe, Fuad Gumas og Louise Kragbæk instruerede Benjamin Svendsen i, hvordan han skulle vågne op på en mark efter gymnasiefest.

- Vi har nok alle prøvet det der med at gå kold til fester. Spørgsmålet er, om man går kold et uheldigt sted, siger Fuad Gumas om deres idé.

Men spørgsmålet er så, om arbejdet med projektet får de unge til at drikke mindre eller helt kvitte alkoholen til festerne.

- Det kommer aldrig til at ske, tror vi. Det er jo J-dag i dag, og det skal de fleste af os da fejre, lyder det fra gruppen.

Så I vil slet ikke tænker over de ting, I har arbejdet med i dag?

- Vi får nok lidt dårlig samvittighed. Men det glemmer vi nok hurtigt, spår Louise Kragbæk.

1.g'erne tænkte i mange sjove idéer, men alt skulle optages med deres telefoner. Her instruerer Fuad Gumas og Marie Knabe den liggende Benjamin Svendsen i, hvordan han skal filme. Foto: Mikkel Hamann Jensen
1.g'erne tænkte i mange sjove idéer, men alt skulle optages med deres telefoner. Her instruerer Fuad Gumas og Marie Knabe den liggende Benjamin Svendsen i, hvordan han skal filme. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Martin Spenner er partner hos Lommefilm og stod for at guide eleverne på Nordfyns Gymnasium gennem dagen. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Martin Spenner er partner hos Lommefilm og stod for at guide eleverne på Nordfyns Gymnasium gennem dagen. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Han gennemgik også elevernes videoer og kom med feedback til, hvordan de kunne gøre deres idéer endnu bedre. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Han gennemgik også elevernes videoer og kom med feedback til, hvordan de kunne gøre deres idéer endnu bedre. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Hver scene skulle ses igennem, inden de begyndte at redigere dem sammen til deres endelige video. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Hver scene skulle ses igennem, inden de begyndte at redigere dem sammen til deres endelige video. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Der blev arbejdet meget med vinkler og de rigtige ansigtsudtryk i skuespillet, når eleverne filmede. Foto: Mikkel Hamann Jensen
Der blev arbejdet meget med vinkler og de rigtige ansigtsudtryk i skuespillet, når eleverne filmede. Foto: Mikkel Hamann Jensen

Smartphones og vodkaflasker: Gymnasieelever filmede for ny alkoholkultur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce