Sådan holder du fast: 11 tips til at nå dit mål

Coach Susanne Lemming gav deltagerne en peptalk om, hvordan de bedst holder fast i de mål, de sætter sig. Foto: Betty Rasmussen

Sådan holder du fast: 11 tips til at nå dit mål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Deltagerne i "Veflinge liv og fællesskab taber et ton" fik en række gode råd til, hvordan de kan holde fast i målet om vægttab, bedre kondition eller andre personlige mål.

Susanne Lemming er uddannet coach og deltager selv i nogle af aktiviteterne i det fælles projekt blandt Veflinge-borgere om samlet at tabe et ton i løbet af to år. Søndag var anden gang, deltagerne kunne blive vejet og testet, og her gav Susanne Lemming tilhørerne en peptalk om, hvordan de holder fast i deres mål.

Her får du et uddrag:

1) Øg din bevidsthed

Tænk over, hvad du tænker. Selv om du er meget motiveret for at gå i gang med det mål, du har sat dig, kan de tanker, du gør dig om det, medføre, at du aldrig kommer i gang. Tal positivt til dig selv.

2) I må ikke tænke på lyserøde elefanter

Mange mennesker har mere fokus på, hvad de ikke vil have, end hvad de gerne vil have. Eller hvad de ikke kan lide, frem for hvad de kan lide. Udfordringen er, at vores underbevidsthed har svært ved at forstå ordet ikke. Så væn dig til at tænke på, hvad du gerne vil.

3) Tænk i muligheder

Vores hjerne har et filter, der filtrerer tanker fra din underbevidsthed ind i bevidstheden. Jo mere, du kan tænke i muligheder og på, hvad der kan gå godt, jo større sandsynlighed er der for, at du får succes med dine mål.

4) Find mening

Hvis du ikke kan se en mening eller en værdi ved dit mål, er det sikkert svært at være motiveret for at komme i gang. Find ud af, hvilken forskel dit mål vil gøre for dig, Skriv det på et stykke papir og hæng det op, så du ser det hver dag.

5) Find balance

Hvis du gerne vil tabe dig eller træne op til noget, er det svært at holde fokus på dit mål, hvis dine tanker er et andet sted. Hvis der er problemer på hjemmefronten, på arbejde, rod i økonomien. Så hvis du ikke er i balance, er det vigtigt at finde ud af, hvad der skal til, for at du kommer i balance.

6) Visualiser dit mål

Se dig selv stige om bord på flyet til dit livs rejse, løbe over målstregen til dit første løb eller købe tøj i den størrelse, du drømmer om at kunne passe.

7) Chunking

Ingen kan spise en elefant i én mundfuld. Chunking handler om at dele elefanten op i bidder. Lav delmål, der er realistiske at nå og beløn dig selv, når du når et delmål.

8) Handling

Hvis du skal gøre noget, så gør det med det samme, mens du er topmotiveret og ikke om tre-fire dage. En dårlig vane skal altid erstattes af en sund vane, så du ikke bare holder op med noget, men gør noget godt for dig selv i stedet. I stedet for at spise slik, spis et æble.

9) Hold fokus

Hvis du køber ind på vej hjem fra arbejde og har lyst til noget sødt, så skriv "hvorfor" på håndryggen, så du ser det, hver gang, du rækker ud efter en vare. Eller hæng den for stramme kjole frem, så du ser den hver dag.

10) Tag ansvar

Vi har alle nogle valg, og vi er nødt til at tage ansvar for det, vi vælger.

11) Bed om hjælp og støtte

Du behøver ikke at gøre det hele selv. Alliér dig med en partner eller en veninde/ven. Deltag på et hold.

Sådan holder du fast: 11 tips til at nå dit mål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce