Ryk Nordfyn: Fuld fokus på konstruktiv journalistik

Engagementet var højt, da de 24 elever i 2.d på Nordfyns Gymnasium først på ugen tog endnu et skridt ind i den journalistiske verden med fokus på konstruktive fortællinger. Foto: Michael Bager

Ryk Nordfyn: Fuld fokus på konstruktiv journalistik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2.d elever på Nordfyns Gymnasium er i samarbejde med Fyens Stiftstidende i gang med at fordybe sig i konstruktiv journalistik. De kommende uger sætter eleverne fokus på emner som miljø og kultur på Nordfyn.

Nordfyn: Hurtigt fyldtes tavlen med idéer, da 2.d på Nordfyns Gymnasium først på ugen tog endnu et skridt ind i den journalistiske verden.

Ryk Nordfyn hedder projektet, som eleverne skal arbejde med i syv uger. I den periode skal klassen fordybe sig i journalistik, skrive artikler til Fyens Stiftstidende og fyens.dk, holde redaktionsmøder og lære at pitche en ide. De får undervisning i konstruktiv journalistik, og i hvordan man kan arbejde både løsningsorienteret og kritisk med en problemstilling i stedet for blot at pege på problemer.

- Hvilken nyhed vil I for eksempel helst læse, spurgte dansklærer Christine Sommerlund.

- Én med overskriften "10 procent af eleverne kommer konsekvent for sent til oldtidskundskab". Eller den samme artikel med overskriften "90 procent af eleverne møder rettidigt til oldtidskundskab".

Da avisen var på besøg, havde eleverne pejlet sig ind på tre hovedemner, de ønsker at forfølge. Planen er, at emnerne skal konkretisere sig i specifikke ideer til artikler. De tre hovedemner er ungdomskultur på Nordfyn, miljø og fordeling af gymnasieelever.

Aldrig har der været flere medier, og aldrig har det været nemmere at få adgang til medier. Som så mange andre er eleverne også mere eller mindre online hele tiden. Den kommende tid, kan man sige, at de bliver aktive spillere på et mediemarked, de i forvejen er dybt engageret i.

Med vejledning fra Fyens Stiftstidende og Christine Sommerlund er det hensigten, at de selv skal tage styringen og sætte netop deres dagsorden.

Ryk Nordfyn
24 elever fra 2.d på Nordfyns Gymnasium skal i de kommende uger arbejde med konstruktiv journalistik i danskfaget. Nordfyns Gymnasium er et af fem fynske gymnasier, der deltager i Fyens Stiftstidendes projekt Ryk i efteråret 2019.I løbet af de syv uger skal eleverne arbejde journalistisk med emner, de selv vælger, med hjælp fra en journalist fra Fyens Stiftstidende. I dette tilfælde lokalredaktør Henrik Larsen. Eleverne på Nordfyns Gymnasium har valgt at arbejde med miljø, kultur og fordeling af elever mellem gymnasier. Ryk Nordfyn slutter med et åbent debatmøde, som de unge selv er med til at arrangere. Her inviteres lokale kræfter til at finde løsninger på de problemstillinger, gymnasieeleverne peger på.
Lysten til at fordybe sig i konstruktiv journalistik er stor hos 2.d  på Nordfyns Gymnasium. Foto: Michael Bager
Lysten til at fordybe sig i konstruktiv journalistik er stor hos 2.d på Nordfyns Gymnasium. Foto: Michael Bager

Stort debatmøde

Fyens Stiftstidendes Ryk-projekt er udviklet af Fyens Stiftstidendes udviklingschef Gerd Maria May og Astrid Lakjer, som er lektor på Middelfart Gymnasium. Projektet blev søsat i Middelfart i 2018.

Her deltog 106 elever fra Middelfart Gymnasium i forløbet Ryk Middelfart, som endte med et debatmøde i Middelfart Sparekasse, hvor gymnasieeleverne havde inviteret blandt andre borgmester Johannes Lundsfryd (S) til at komme med løsninger på problemer som stress blandt unge og transportproblemer i ydertimerne.

Projektet på Nordfyns Gymnasium skal også kulminere med et debatmøde, der med deltagelse af relevante personer ligeledes skal forsøge at komme med mulige løsninger på de problemstillinger, eleverne arbejder med.

Ryk Nordfyn: Fuld fokus på konstruktiv journalistik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce