Robotterne rullede ind på skoleskemaet


Robotterne rullede ind på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Robotterne kommer... har været et skræmmebillede for generationer helt tilbage til Jens Lyn-filmene, men de unge byder en fremtid med maskinerne velkommen.

Bogense: Bzzzz... bip, bip... hele ugen op til vinterferien har Bogense Skole afdeling Kongslund været fyldt af summende elmotorer, blinkende dioder og genlydt af små glade bip-lyde. Skoleskemaet har været ryddet for alle de almindelige fag, og i stedet er der blevet programmeret, bygget og leget med robotter i timevis.

- Eleverne prøver at bygge robotterne helt fra bunden i det system, der hedder Lego Mindstorms Education. De får simpelthen udleveret en æske Legoklodser, hvor der følger motorer, små computere og software med, så børnene kan programmere robotterne og få dem til at gøre det de ønsker, fortæller Morten Flye, der er lærer på skolen.

Men selvom det hele måske lyder en lille smule nørdet og professor-agtigt, så bliver robotvidenskaben leget ind med masser af grin og kreativitet. Via en bærbare computer kan børnene prøve at koble lyde og bevægelser til den ting, de bygger, og selvom der følger elektroniske byggevejledninger med, må man gerne udvikle sine egen maskiner.

Lego Mindstorms
Byggesættene i Lego Mindstorms er bygget op omkring den intelligente EV3-klods, der udgør den programmerbare hjerne i robotterne.

Sættene kan med deres mange udfordrende og kreative muligheder bruges lige fra 3. klasse og op til universitetsniveau.

Hour of codes er en del af den amerikanske Computer Sciense Education Week, hvor skoleklasser over hele verden deltager. Man kan se mere på hourofcode.com/dk
Selvom det slet ikke er så let at holde robotten indefor de markerede streger, så er pigerne vilde med at programmere. Foto: Thomas Gregersen
Selvom det slet ikke er så let at holde robotten indefor de markerede streger, så er pigerne vilde med at programmere. Foto: Thomas Gregersen

Pigerne for sig

I et klasselokale er et hold på godt 15 af skolens lidt ældre piger travlt beskæftiget.

- Vi har i løbet af ugen prøvet at dele klasserne op på forskellige måder, og her har drenge og piger været hver for sig. Det er ikke fordi, der er forskel på den måde de arbejder på, for pigerne er fuldt ud lige så engagerede, fortæller Morten Flye.

- Det har været helt vildt sjovt og spændende, men også ret svært at programmere robotten, så den drejer de rigtige steder på banen, fortæller Klara og Mikkeline fra 4. K, mens de prøver at tilpasse robottens bevægelser.

På skift prøver pigerne de små rullende maskiner af på en bane, der er markeret med malertape på gulvet. Pigerne mener, at robotter vil blive en stor del af hverdagen, når de selv bliver voksne.

Alt efter klassetrin bliver Lego-sættene mere avancerede. Hos de ældste elever er der også mulighed for at bygge sensorer på, så robotterne reagerer på omgivelser - og endda at indtale sine egne lyde på en lille computerchip, som robotten så kan gengive.

Programmerer sine egne spil

Længere nede af gangen er drengene samlet foran en række bærbare computere, hvor de er travlt optaget af at programmere deres egne spil. På hjemmesiden Hour of codes, kan de lave små rutiner til populære spil som Minecraft og Starwars, hvor de kan få figurerne til at bevæge sig på bestemte måder og ændre baggrunde med mere.

- Det handler faktisk om meget andet end bare det tekniske. Bagved det ligger der også en masse om at kunne arbejde sammen i forskellige sammenhænge. Eleverne er rigtigt gode til at hjælpe hinanden, og så er det et emne, hvor selv de drenge der har allemest krudt i bagdelen kan sidde stille og koncentrere sig i timevis, fortæller lærer Bente Alleslev, der hjælper til på drengenes programmeringshold.

Robotterne rullede ind på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce