Nordfyn Grafisk på Skebyvej ved Otterup har i mere end 30 år drevet virksomhed i det nogle mennesker kalder udkantsdanmark. Det er kun blevet nemmere med årene, og det alsidige værksted springer nu også ud med egne produkter.

Otterup: Selvfølgelig er det en temmelig tyndslidt kliché, at skrive i overskriften, at der er tryk på, når nu historien handler om et grafisk værksted. Men det er ikke desto mindre den mest præcise beskrivelse af Nordfyn Grafisk A/S, der hele efteråret har haft rigtigt travlt med at levere en masse - meget forskellige - grafiske opgaver inden kommunalvalg og jul.

 

 

Virksomheden blev startet af Hans Erik Jeppesen i 1986. Først havde den hjemme i industrikvarteret i Otterup, men fem år senere krævede aktiviteterne mere plads, som ejer og daglig leder Hans Erik Jeppesen fandt i de gamle mejeribygninger på Skebyvej.

Selvom kunderne i teorien kan bo i hele verden, har han holdt fast i placeringen med udsigt over skov og marker ved Otterup.

- Der er sket en enorm teknologisk udvikling i de 30 år, og vi er fulgt med. I dag foregår det meste på computer via nettet, og virksomhedens beliggenhed er endnu mere ligegyldig i dag, end den var, dengang jeg startede. Kodeordene i dag er kreativitet, fleksibilitet og konkurrencedygtige priser, fortæller Hans Erik Jeppesen.

De sidste er opnået ved, at der i dag kun er fem ansatte i Nordfyn Grafisk. I 1990'erne var der 12 mand alene på trykkeriet, men også her er det den teknologiske udvikling, der har været på spil, fordi trykmaskinerne er blevet digitaliseret, og betjeningen kræver færre medarbejdere.

- Jeg tror ikke, der er noget, vi ikke kan trykke på i dag. Vi trykker direkte på glasflasker, dekorerer biler, trykker bannere, presenninger, skilte, strandflag, arbejdstøj med tryk eller broderi ... ja, hvis du står og mangler 100 mursten med logo på, så kan vi også klare det, fortæller Hans Erik Jeppesen.

- Vi elsker udfordringer og vi kan mere in-di-aner.

Nordfyn Grafisk A/S producerer blandt andet merchandise for en vis nybagt, fynsk verdensmester i badminton.

Ud over almindelige tryksager, har de mere specielle opgaver handlet om tryk på skind til spegepølser og motiver i sukker på marcipankager.

Egne produkter

Selvom et opsøgende salgsarbejde holder gang i ordrebøgerne, er Nordfyn Grafisk for første gang i virksomhedens historie også begyndt at udvikle egne produkter.

Det er grafiker Louise Christensen, der har fået idéen til en ny webshop med titlen bestbabyposter.com

Hvis man ellers får delt internetadressen de rigtige steder, bliver det til BestBabyPoster, og her finder man en række forskellige plakater, der via webbutikken kan gøres personlige og trykkes i flere forskellige størrelser og farver.

- Jeg har valgt et moderne grafisk udtryk, der passer ind i nutidens hjem, og så har vi gjort det meget simpelt selv at indtaste sit barns fødselsdata. Det kan være vægt, længde, tid og så videre, fortæller Louise Christensen.

Plakaterne fås også i mindre udgave, hvor man kan bevare mindet om sit barns første ord - og datoen for det, ligesom der findes en plakat med barnets første skridt og alderen, hvor barnet tog dem.

Nordfyn Grafisk har altid arbejdet som leverandør og idéudvikler for at løse andres opgaver, men med serien bear-in-mind prøver virksomheden nu at udvikle sit eget produkt helt fra bunden.

- Der er vist mange børnefamilier, der oplever, at de ting man har gemt og dokumenteret for sit første barn, ikke altid bliver registreret på samme måde for de senere tilkommende. Det er et travlt liv at være børnefamilie. Sådan har jeg da selv haft det med mine egne børn. På vores webshop er det let at få gjort, og man får et tidløst grafisk udtryk i en farve, der passer ind i ens hjem, mener Louise Christensen.

Man kan også give plakaterne som gaver eller give et gavekort, så familien selv kan bestemme farver og design.

Bestbabyposters plakater kan findes på både facebook, instagram og pinterest.

  • Af: