Sense- og livsstilskonsulent Aase Dyrehauge er fra januar tilknyttet Benefit Søndersø Fysioterapi og Fitness, hvor hun vil undervise i at spise efter sense-modellen, hvor maden måles i håndfulde.

Søndersø: Som navnet Sense antyder, handler det om fornuft. Om at bruge sin sunde fornuft og mærke efter, hvad din krop har brug for.

Sense er - groft sagt - et kostprogram, der beskriver, hvordan måltidet skal sammensættes, så du både får vægten til at vise mindre og får en sundere livsstil. Men Sense er ikke en traditionel slankekur.

- Der er ingen forbud i Sense. Man skal ikke tælle kalorier, og det kræver ingen specielle produkter. Man spiser helt almindelig mad, men det handler om mængder og sammensætning, fortæller Sense- og livstilskonsulent Aase Dyrehauge, der efter eget udsagn altid selv har haft en yoyo-vægt, men nu lever efter Sense-principperne.

Suzy Wengel og Sense

Slankekonceptet Sense er udviklet af Suzy Wengel fra Langeskov, der er uddannet forskningslaborant inden for organisk kemi, og desuden er kostvejleder, foredragsholder, VaneCoach og medejer af Center for Vægttab.Hun har selv tabt sig 40 kilo ved at følge Sense-principperne. Fra hun var midt i 20'erne svingede hendes vægt med 15-20 kilo. Da hun i april 2011 fødte sin søn nummer to, vejede hun tæt på 100 kilo, og så besluttede hun at lægge sine kostvaner om, så hun fik masser af kød og grønt, men langt færre sukkerholdige kulhydrater, end hun havde spist tidligere.

I løbet af ni måneder tabte hun sig 40 kilo.

Siden har hun blandt andet udgivet bogen "Sense - slank med fornuft".

På hjemmesiden www.sensekost.dk kan du læse opskrifter og se videoer, hvor Suzy Wengel laver mad.

Fra 1. januar er Aase Dyrehauge tilknyttet Benefit Søndersø Fysioterapi og Fitness, hvor hun både vil stå for Sense-hold og også tilbyde individuel rådgivning.

Mål maden i håndfulde

Efter Sense-modellen skal man bogstavelig talt bruge den måleenhed, der er nærmest ved hånden, nemlig hånden. Hvert måltid skal bestå af en-to håndfulde grøntsager, tre håndfulde proteiner, fire håndfulde stivelse og/eller frugt og en-tre spiseskefulde fedtstof.

- I de første to uger er det vigtigt kun at spise tre måltider om dagen for at give kroppen ro og lære sin krop at kende, og derefter kan man så begynde at regulere sine måltider, fortæller Aase Dyrehauge.

- Hvis formålet er at tabe sig, handler det meget om vaner og gamle mønstre, om det man har mellem ørerne. Hvis man bliver bevidst om, hvorfor man spiser for meget, kan man nå at stoppe op, før man åbner køleskabet, siger livsstilskonsulenten, der for nylig er blevet godkendt som Sense-konsulent, men længe har levet efter principper, der ligner.

- Når først man har det inde i systemet, kan man slet ikke lade være. Men det er vigtigt ikke at bruge sin sunde fornuft og ikke være fanatisk. Vi skal lære at klappe os selv på skulderen, når det lykkes i stedet for at slå os i hovedet, hvis det går galt. Vi skal trykke på pyt-knappen og komme videre, siger Aase Dyrehauge.

Det første Sense-hold begynder i fysioterapiklinikken 9. januar med foreløbig 15 tilmeldte. Kurset, der kører en gang om ugen i ti uger, koster 1500 kroner.

  • Rasmussen_Betty_(2015)_032

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers redaktion på Nordfyn. Tidligere har jeg arbejdet som lokaljournalist på Midtfyn og i Assens og endnu tidligere som nyhedsredaktør og redaktionssekretær på Fyens Stiftstidendes hovedredaktion i Odense.