Når bogstaverne driller: Louise lærer at hjælpe sin ordblinde søn

Louise Laustsen hjælper Karl August med at træne diktat, der er en af de store udfordringer for ham. Hvis Karl August er i tvivl om den rigtige stavemåde, kan han skrive noget af ordet, hvorefter computerprogrammet kommer med forslag til stavning. Foto: Nils Svalebøg

Når bogstaverne driller: Louise lærer at hjælpe sin ordblinde søn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

12-årige Karl August Laustsen har lært at bruge it-hjælpeprogrammer til at læse og stave. Nu er hans mor sammen med andre forældre til ordblinde børn på kursus i, hvordan forældrene kan hjælpe deres børn.

Morud: Det kom ikke som en overraskelse, da Karl August Laustsen i 5. klasse blev testet for ordblindhed, og testen viste, at han er ordblind.

- Det var tydeligt allerede i børnehaveklassen. Der var bogstaver i alfabetet, der helt manglede for ham, fortæller Karl Augusts mor, Louise Laustsen, der kender til ordblindhed fra sin nærmeste familie.

Men det var altså først i 5. klasse, at ordblindetesten bekræftede mistanken, og derfra er det gået stærkt.

- Nogle gange er jeg en af de hurtigste, når vi læser i klassen, siger Karl August, der nu går i 6. klasse på Havrehedskolen i Morud.

Sidste efterår deltog han i et kursusforløb på VUC i Søndersø for ordblinde skoleelever fra 6.-9. klasser fra hele kommunen, og nu er hans mor tilmeldt en kursusrække for forældre med ordblinde børn, som VUC Søndersø har tilrettelagt i samarbejde med Nordfyns Kommune.

På kurset i efteråret lærte eleverne at bruge forskellige it-værktøjer, apps på telefonen og computerprogrammer, der hjælper dem med at læse og stave, og de blev introduceret for Nota, Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder, der producerer bøger til dem, der ikke kan læse almindelig trykt tekst.

- Jeg får ikke sammenhængen med i en tekst, hvis jeg læser den uden hjælpeprogrammet, forklarer Karl August Laustsen. Programmet gør, at han kan lytte til teksten, mens han læser.

Jeg har rykket mig helt vildt både fagligt og psykisk.
Karl August Laustsen, 12 år
Karl August Laustsen læser i
Karl August Laustsen læser i "Troldmandens nevø", første bind i fantasysterien om Narnia. For at få sammenhængen i teksten med, får han den samtidig læst op via et program på telefonen. Foto: Nils Svalebøg

Boost for selvtilliden

- Jeg har rykket mig helt vildt både fagligt og psykisk, fortæller den 12-årige dreng, og hans mor supplerer:

- Kurset sparkede virkelig til noget. Det har gjort noget ved hans selvtillid, og hans lærer siger, at det har vækket hans motivation for at deltage i undervisningen.

Både mor og søn har kun ros til overs for Havrehedskolen og Karl Augusts klasse. Blandt andet fik han sammen med to klassekammerater ekstra hjælp til dansk i en periode, og han er ikke blevet mobbet med sit læsehandicap. Men alligevel kunne vanskelighederne med at få bogstaverne til at give mening godt sparke benene væk under Karl August, før han blev testet og for alvor fik hjælp.

- Lige inden testen sagde han en dag til mig: Hvad skal der dog blive af mig, mor, husker Louise Laustsen.

- Og vi havde ikke evnerne til at hjælpe ham, erkender hun.

Både 12-årige Karl August Laustsen og hans forældre kan mærke, hvor meget han har rykket sig både fagligt og personligt, efter at han har lært at bruge hjælpemidler, der kompenserer for hans ordblindhed. Foto: Nils Svalebøg
Både 12-årige Karl August Laustsen og hans forældre kan mærke, hvor meget han har rykket sig både fagligt og personligt, efter at han har lært at bruge hjælpemidler, der kompenserer for hans ordblindhed. Foto: Nils Svalebøg

Væk med tabu

Men nu er Louise Laustsen i gang med at lære, hvordan hun kan hjælpe sin søn. På forældrekurset har de dels fået at vide, hvad resultatet af ordblindetesten helt konkret betyder. De har hørt, hvilke hjælpemidler, børnene kan bruge og hvilken hjælp, de har ret til.

Forældrene lærer også selv at bruge it-hjælpemidlerne, så de kan hjælpe deres børn, ligesom de får tilbud om selv at blive testet for ordblindhed, der ofte er arveligt. Og så giver kurserne og en tilknyttet Facebook-side ikke mindst forældre og børn chancen for at udveksle erfaringer.

- Det er vigtigt at få åbnet for tabuerne. Det kan være svært at erkende, at ens barn er ordblind. Vi har så mange forventninger til vores børn, men som forældre har vi brug for at få at vide, hvordan vi kan hjælpe et ordblindt barn, siger Louise Laustsen.

Hun håber, at de børn, der deltog i kurset sidste år, får mulighed for at bevare kontakten, selv om de er tilbage i deres forskellige klasser.

- De oplevede en samhørighed og hørte hinandens historier uden at pege fingre af hinanden. De fandt ud af, at der er andre, der har de samme problemer, siger hun.

Selv siger Karl August, at han godt kunne tænke sig at blive kiropraktor. Det afskrækker ham ikke at skulle læse for at få en uddannelse.

- Einstein var også ordblind, noterer han.

Når bogstaverne driller: Louise lærer at hjælpe sin ordblinde søn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce