Leg og matematik: Skak er rykket ind på skoleskemaet

Elever fra 4. klasse hjalp med at holde styr på holdene, da de yngste elever på Særslev-Hårslev-Skolen dystede i mange variationer af det gamle brætspil. Foto: Betty Rasmussen

Leg og matematik: Skak er rykket ind på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De tre yngste årgange på Særslev-Hårslev-Skolen brugte sidste dag før vinterferien på at spille skak - men det var langtfra en stillesiddende dag.

Hårslev: Skak. To personer, der sidder over for hinanden ved et bord og stirrer koncentreret ned på skakbrættet, indtil en af dem endelig flytter på en sort eller hvid brik. Ikke sandt?

Men sådan er det ikke nødvendigvis. I hvert fald ikke, når skakspillet indgår som en del af undervisningen for de mindste skoleelever.

Fredag deltog de tre yngste årgange på Særslev-Hårslev-Skolen som den eneste skole på Nordfyn i Skolernes Skakdag, og her blev der både løbet stafet i gymnastiksalen, flyttet store gule og røde brikker på en skaktavle, sænket slagskibe og skiftet pladser ved skakbrættet, hver gang læreren sagde "action".

Skak er rykket ind på skoleskemaet for de små Særslev-Hårslev-børn. Før jul var matematiklærerne på kursus hos instruktører fra Dansk Skoleskak, og herefter er det tanken, at skak i forskellige afskygninger skal træde i stedet for en matematiktime om ugen.

- Vi bruger den matematiske indgangsvinkel til skak, og det er dokumenteret, at det giver bedre læring. Eleverne ser det som leg, men samtidig lærer de matematisk strategi og logisk tænkning, fortæller skoleleder Wilhelm Hallum.

Og som sidegevinst lærer børnene også disciplin og at tage hensyn til hinanden. De giver hånd efter spillet og venter pænt på, at det bliver deres tur.

Vi bruger den matematiske indgangsvinkel til skak, og det er dokumenteret, at det giver bedre læring. Eleverne ser det som leg, men samtidig lærer de matematisk strategi og logisk tænkning.
Wilhelm Hallum, skoleleder
Skak kombineret med bevægelse som en form for stafetløb, hvor eleverne på skift løber ned i den anden ende af gymnastiksalen for at tage næste træk. Foto: Betty Rasmussen
Skak kombineret med bevægelse som en form for stafetløb, hvor eleverne på skift løber ned i den anden ende af gymnastiksalen for at tage næste træk. Foto: Betty Rasmussen

Dagen før vinterferien er alle elever fra indskolingen på de to afdelingsskoler samlet i Hårslev, og selv om der medregnet assistenter fra 4. klasse vel er omkring 150 børn til stede i aulaen, da holdene får deres opgaver, er der bemærkelsesværdigt stille - som om skakkoncentrationen allerede har indfundet sig.

De blandede hold bliver spredt ud på skolen med løfte om, at alle kommer igennem de forskellige skak-variationer i løbet af dagen.

I gymnastiksalen er der bevægelsesskak, hvor eleverne som i et stafetløb skal løbe fra den ene ende ned til skakbrættet i den anden, foretage et træk og løbe tilbage.

I et andet lokale står eleverne på begge sider af en bordrække fyldt med skakspil. Hver gang læreren siger "action", træder alle et skridt til venstre, giver hånd til den nye modspiller og spiller videre. Så her kræver det også koncentration at huske, hvor venstre side er.

Hver gang, der bliver sagt
Hver gang, der bliver sagt "action", skal eleverne tage et skridt til venstre, give hånd til den nye med/mod-spiller og koncentrere sig om det næste træk. Foto: Betty Rasmussen

Leg og matematik: Skak er rykket ind på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce