Kunstnerpar har fundet balancen: Allan Bo tænder motorsaven, mens Karen klipper med den fineste papirsaks

Allan Bo Jensen har netop afleveret en stor panda-figur til Københavns Zoo, så de kommende dage skal bruges på at finpudse og færdiggøre udstillingen til Filosoffen, der åbner i næste uge. Foto: Thomas Gregersen

Kunstnerpar har fundet balancen: Allan Bo tænder motorsaven, mens Karen klipper med den fineste papirsaks

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En lidt snoet rød tråd binder eventyrdigteren sammen med det nordfynske kunstnerpar Allan Bo Jensen og Karen Engholm Jensens kommende udstilling på Filosoffen i Odense.

Hårslev: Det meste kunst handler på en eller anden led om at fortælle en historie, og den nordfynske trækunstner Allan Bo Jensen fortæller i øjeblikket med et tydeligt afsæt i H.C. Andersens eventyrverden, når han sammen med Karen Engholm Jensen kan opleves i Filosoffen i Odense fra den 16. april og 14 dage frem.

Selvom ægteparret stilmæssigt opererer i hver sin ende af vægtskalaen - fra stort tungt motorsavsfremstillet trækunst til det fineste og mest sarte papirkunst - så er inspirationen til denne udstilling på en eller anden måde vævet sammen.

- Jeg læste i avisen sidste år, at man skulle i gang med at rydde Lotzes Have i forbindelse med byggerplanerne omkring H.C. Andersens hus. De fine gamle træer skulle bare laves til flis. Det synes jeg var synd - også fordi, der var den her H.C. Andersen-historie forbundet til stedet, hvor træerne havde vokset. Så jeg ringede til Odense Kommune og spurgte om jeg ikke måtte få lov at arbejde med nogle af havens træer, fortæller Allan Bo Jensen.

Kommunen kunne godt lide idéen om at træerne fik et videre liv, og den nordfynske kunstner fik lov at fælde en hængeask, et valnøddetræ og den store gamle ahorn.

- Jeg vil ikke trække historien så langt, at H.C. Andersen kan have siddet under ahorntræet, for det er det alligevel for ungt til. Jeg vil gætte på, træet er omkring 100 år, anslår Allan Bo Jensen.

Udstillingens arbejdstitel under forberedelserne på de to kunstneres værksteder på Vejruphuse uden for Hårslev har været "Saven og saksen", og det kunne jo næsten være titlen på et eventyr.

Allan Bo Jensen har ud over en lille håndfuld skulpturer også fremstillet 10 store relieffer, hvor nogle blot er inspireret af eventyrverdenen, mens andre har direkte referencer til blandt andet "Agnete og Havmanden" og "Snedronningen".

Allan Bo Jensen har også netop leveret en udsavet panda-skulptur til Københavns Zoo, så arbejdet med den kommende udstilling er stadig i fuld gang.

Karen Engholm Jensen og Allan Bo Jensen kan godt sparre med hinanden, selvom deres udtryk og arbejdsprocesser ligger milevidt fra hinanden. Når Allan arbejder er det ofte med store larmende motorsave og flyvende træspåner, mens Karen skal sidde for sig selv i fuldstændigt ro. Foto: Thomas Gregersen
Karen Engholm Jensen og Allan Bo Jensen kan godt sparre med hinanden, selvom deres udtryk og arbejdsprocesser ligger milevidt fra hinanden. Når Allan arbejder er det ofte med store larmende motorsave og flyvende træspåner, mens Karen skal sidde for sig selv i fuldstændigt ro. Foto: Thomas Gregersen

Forskellige udtryk

- I starten havde vi et forholdsvist smalt tema, der hed "noget med H.C. Andersen", men det har bevæget sig til også at være alt muligt andet. I flere af mine værker er temaet natur og miljø, fortæller Karen Engholm Jensen.

Hun beskriver sine billeder som mixed media med psaligrafi, hvor flere er bygget tredimensionelt op med papirklip foran en baggrund, der kan være et foto eller i flere af dem en tegning udført med grove grillkul.

- Selvom vores udtryk er helt modsatrettede - eller måske fordi de er det, så arbejder vi faktisk meget sammen om idéer og inspiration. Vi er hinandens kritikere, men kommer aldrig op at skændes. Fordi der er så langt et spænd fra motorsaven til den mindste og fineste papirsaks, så går vores kritik jo aldrig ind i teknikken bag. Jeg kan ikke en gang starte en motorsav, men i udtrykket bruger vi gerne hinanden, hvis der er noget vi er usikre på, fortæller Karen Engholm Jensen.

Udstillingen kan opleves i Kunstbygningen Filosoffen, hvor der er fernisering den 16. april og kører frem til og med den 28. april.

Allan Bo Jensen udstiller i den store sal, mens Karen Engholm Jensens papirkunst er at finde i den lille sal.

Havmanden kigger ud af relieffet til venstre, mens Allan Bo Jensen og Karen Engholm Jensen lige vender nogle detaljer. Foto: Thomas Gregersen
Havmanden kigger ud af relieffet til venstre, mens Allan Bo Jensen og Karen Engholm Jensen lige vender nogle detaljer. Foto: Thomas Gregersen
Havmanden fra eventyret om Agnete og Havmanden. Det nordfynske kunstnerpar har i lang tid læst eventyr for hinanden, for at finde inspiration til den nye udstilling. Foto: Thomas Gregersen
Havmanden fra eventyret om Agnete og Havmanden. Det nordfynske kunstnerpar har i lang tid læst eventyr for hinanden, for at finde inspiration til den nye udstilling. Foto: Thomas Gregersen
Allan Bo Jensen er ved at lægge sidste hånd på Snedronningen, der både skal brændes lidt i overfladen og have malet guld på sin krone. Foto: Thomas Gregersen
Allan Bo Jensen er ved at lægge sidste hånd på Snedronningen, der både skal brændes lidt i overfladen og have malet guld på sin krone. Foto: Thomas Gregersen
Et af de relieffer, der ikke direkte har noget med et bestemt eventyr at gøre. Foto: Thomas Gregersen
Et af de relieffer, der ikke direkte har noget med et bestemt eventyr at gøre. Foto: Thomas Gregersen
Karen Engholm Jensen har udviklet et helt nyt udtryk, hvor der bliver arbejdet med flere lag af psaligrafi ovenpå for eksempel en kultegning eller et fotografi. Foto: Thomas Gregersen
Karen Engholm Jensen har udviklet et helt nyt udtryk, hvor der bliver arbejdet med flere lag af psaligrafi ovenpå for eksempel en kultegning eller et fotografi. Foto: Thomas Gregersen
Her kan man tydeligt se, hvordan lagene giver en 3d-effekt, der får billedet til at ændre helt karakter, når lyset skifter og kaster skygger. Foto: Thomas Gregersen
Her kan man tydeligt se, hvordan lagene giver en 3d-effekt, der får billedet til at ændre helt karakter, når lyset skifter og kaster skygger. Foto: Thomas Gregersen
Karen Engholm Jensens skrøbelige papirklip står i stor kontrast til Allans massive træskulpturer og relieffer. Foto: Thomas Gregersen
Karen Engholm Jensens skrøbelige papirklip står i stor kontrast til Allans massive træskulpturer og relieffer. Foto: Thomas Gregersen
Æbleskrogene går igen i begge kunstneres værker på den kommende udstilling. Foto: Thomas Gregersen
Æbleskrogene går igen i begge kunstneres værker på den kommende udstilling. Foto: Thomas Gregersen

        Her er papirklippene lagt udenpå en naturtegning, der er udført med et almindeligt grillkul. Foto: Thomas Gregersen
Her er papirklippene lagt udenpå en naturtegning, der er udført med et almindeligt grillkul. Foto: Thomas Gregersen

        Havmandens relief mangler nogle få detaljer, hvor der skal males guld på stjernen og på siden af hans krop. Foto: Thomas Gregersen
Havmandens relief mangler nogle få detaljer, hvor der skal males guld på stjernen og på siden af hans krop. Foto: Thomas Gregersen

Kunstnerpar har fundet balancen: Allan Bo tænder motorsaven, mens Karen klipper med den fineste papirsaks

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce