Jens Henrik hjemme igen efter 3500 kilometer på cykel: - Det var så varmt, at mine teltstænger knækkede

Udsigt ved den kroatiske kyst. Jens Henrik Lassen fra Ore på Nordfyn har oplevet mange flotte landskaber i forbindelse med sin cykeltur fra København til Athen. Foto: Privat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I cirka to måneder har nordfynske Jens Henrik Lassen været ude på noget af et cykeleventyr. Cirka 3500 kilometer på landevejene i Europa med slutmål i Athen, hvor 45 graders varme fik Jens Henrik Lassens teltstænger til at knække.

Ore: Den 28. april satte Jens Henrik Lassen kurs mod Athen. Cirka 3500 kilometer på cykel skulle tilbagelægges, før slutmålet i den græske hovedstad var nået.

Den 27. juni landede Jens Henrik Lassen fra Ore med sin specialbyggede touringcykel i Kastrup Lufthavn. To måneders cykeleventyr var nu overstået. Hovedpersonen selv har i dag svært ved at få armene ned efter en utrolig rejse.

- Helt overordnet har det været en fantastisk blanding af nogle store landskabsoplevelser og en masse møder med mennesker rundt omkring på campingpladser, landeveje og gader. Når du har en cykel med flag på, så kommer folk jo og spørger, hvad man har gang i. Folk i Sydeuropa ryster på hovedet, når de hører, at jeg er cyklet fra København: Hvad laver sådan en gammel mand, fortæller Jens Henrik Lassen og griner lidt.

Jens Henrik Lassen tog orlov fra sit job som arbejdsleder hos Per Aarsleff A/S for at kunne udleve drømmen om igen at cykle gennem Europa.

- For 40 år siden tog jeg en tilsvarende tur sammen med en kammerat. Så det var jo spændende at se, hvad der var sket i Europa på 40 år. Og hvor meget kunne man præstere, nu hvor man ikke er helt ung længere. De tre af ugerne kørte jeg med min gamle makker, og vi fandt ud af, at vi næsten kørte lige så hurtigt som dengang. Måske 10 procent langsommere, oplyser 61-årige Jens Henrik Lassen.

Jens Henrik Lassen, der lige har cyklet fra København til Athen.
Jens Henrik Lassen sidder foran templet Akropolis i Athen. En kæmpe forløsning at nå slutmålet i den græske hovedstad. Foto: Privat

Hedebølge og massiv regn

Jens Henrik Lassen har på sin tur været udsat for lidt af hvert. Især hvad angår de klimamæssige forhold.

- Det har været meget regnfuldt igennem Midteuropa. De lokale siger, at det er den mest fugtige maj, de har haft i 30 til 40 år. Da vi kom ned til Montenegro, Albanien og til sidst i Grækenland har det bare været helt fantastisk varmt. Med dagstemperaturer op til 45 grader. Men jeg havde vænnet mig til varmen, så jeg kunne godt holde mig kørende - dog med pauser. Jeg kørte seks til ti timer om dagen, uanset om det har været godt eller dårligt vejr, siger Jens Henrik Lassen.

Varmen i Athen var så voldsom, at Jens Henrik Lassens telt blev delvist ødelagt.

- Mit telt havde trukket sig så meget sammen, at de her buede stænger knækkede. Jeg havde ikke fået det løsnet om morgenen, og det kunne mit telt ikke holde til. Det har været som en sauna inde i det telt - også fordi der var helt vindstille, fastslår han.

Jens Henrik Lassen har fået meget positivt ud af cykeleventyret til Athen. Både menneskeligt og fysisk.

- Den største oplevelse rent personligt er, at jeg fysisk har opnået mit livs form, når du korrigerer det for alderen. I fortræningen tabte jeg de her små 25 kilo. Turen har betydet, at jeg har forlænget mit fysiske virke og formentlig også min levealder. Nu har jeg et helt andet udgangspunkt forud for mit seniorliv.

- En andet stort højdepunkt var at køre over de sidste bjerge og se ned på Akropolis midt i Athen. Det var selve visualiseringen af et langt og succesfyldt forløb med 3500 kilometer i benene.

- Jeg startede alene i København og sluttede alene i Athen. Det at komme helskindet igennem med alle de risici, der er for at køre galt eller blive ramt af biler, er en sejr i sig selv, siger Jens Henrik Lassen. Foto: Privat

Cykelløb i sigte

Jens Henrik Lassen har ikke tænkt sig at falde af på den, nu hvor han er kommet i så god fysisk form.

- 10 kolleger og jeg er i gang med at træne op til et endagsmountainbikeløb i Mora i Sverige. Vi skal derop i starten af august, og det bliver en fællestur over flere dage. Det er vigtigt for mig, at jeg ikke mister den form, jeg har opbygget, påpeger han.

Frokostpause på Peloponnes i Grækenland. Peloponnes er en græsk halvø i den sydlige del af landet. Foto: Privat
Det simple liv på en græsk strand: brød, kaffe, mælk og Retsina. - Jeg har haft ekstra god tid til at reflektere over alle de ting, man ikke når at spekulere over i det daglige, siger Jens Henrik Lassen. Foto: Privat