Hjertestop: Teknisk bøvl forsinker livgivende hjælp

Formand for De Nordfynske Hjertestarterforeninger Flemming Sørensen var glad for, at så mange var mødt frem til mødet på Tingstedet. For den lange ventetid på en ny app har spændt både hans og de frivillige akuthjælperes tålmodighed til det yderste. Foto: Betty Rasmussen

Hjertestop: Teknisk bøvl forsinker livgivende hjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De nordfynske akuthjælpere er utålmodige efter at blive brugt. Men Region Syddanmark og app-udvikler er ikke klar til at frigive den nye app, der skal få systemet til at fungere.

Søndersø: Omkring 160 frivillige nordfynboer har været på kursus for at blive godkendt som akuthjælpere, der kan rykke ud med hjertestarter-hjælp, når alarmcentralen får et opkald om et muligt hjertestop et sted på Nordfyn.

Men systemet, der skal aktivere akuthjælperne, når alarmen lyder, fungerer stadig ikke, så i teorien kan en akuthjælper være uvidende om, at en person i nærheden måske har hjertestop.

Og det er en situation, der presser tålmodigheden til det yderste både hos de mange, der har været på kursus og ikke mindst hos Flemming Sørensen, der er formand for De Nordfynske Hjertestarterforeninger.

Han lægger ikke skjul på, at det var for at presse processen op i fart, at han havde indkaldt til stormøde på Tingstedet i Søndersø torsdag aften. En invitation, som omkring 100 havde taget imod.

Årsagen til, at de frivillige akuthjælpere stadig må stå og trippe for at blive brugt, er tekniske problemer med at udvikle den app til mobiltelefonen, der skal sørge for, at de ni nærmeste akuthjælpere bliver tilkaldt, når alarmcentralen aktiverer systemet.

Det må da være bedre, at to bliver aktiveret end slet ingen.
Flemming Sørensen, formand for De Nordfynske Hjertestarterforeninger

App skal testes grundigt

Et af problemerne med den gamle app var, at de ni nærmeste akuthjælpere ikke altid fik besked, som det ellers er hensigten.

- Men det må da være bedre, at to bliver aktiveret end slet ingen, siger Flemming Sørensen, der kritiserer både Region Syddanmark og firmaet FirstAED, der står for udviklingen af den nye app, for at være for langsomme.

På mødet torsdag fortalte både repræsentanter fra regionen og fra FirstAED dog, at der alle steder bliver arbejdet på højtryk for at få app'en til at fungere, men at den skal være gennemtestet, før den bliver brugt, når det handler om at redde liv i virkeligheden.

Hvornår de nordfynske akuthjælpere som de første i Region Syddanmark kan komme i funktion ved hjælp af den nye app, var der flere forskellige bud på på mødet. Formentlig omkring uge 18 - sidst i april - lød det fra Henrik Schakow, der er partner i FirstAED.

Flemming Sørensen var mere optimistisk: Fire-fem uger fra nu lød hans bud.

Hjertestop: Teknisk bøvl forsinker livgivende hjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce