Fremtidsforsker: Nødt til at gå nye veje for at redde det lokale handelsliv

Tomme butikker i Bogense. Arkivfoto: Kim Rune

Fremtidsforsker: Nødt til at gå nye veje for at redde det lokale handelsliv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Marianne Levinsen, forskningschef hos Dansk Fremtidsforskning, opfordrer Bogense og andre danske byer til at gå nye veje for at understøtte det truede handelsliv. I modsat fald vil butikkerne blive ved at lukke, vurderer hun.

Bogense: Først bekendtgjorde Skohuset og senest også Fru Lund, to af Bogenses' mest markante og kendte butikker, at de er på vej til at lukke, og dermed forstærkes den lokale detailhandels-krise.

Bogense Handelsstandsforening vil oprette et mentorkorps til at understøtte handelslivet. Marianne Levinsen, forskningschef hos Dansk Fremtidsforskning, opfordrer til at tænke markant anderledes, hvis den danske detailhandel, som vi kender den, skal holde sig ovenvande.

Forenklet sagt mener hun:

- At det kræver en helt anden tilgang end at købe varer hjem, sætte dem på hylderne og så tro, at folk køber dem. Vi vader i varer. Der er varer overalt. Det kræver, at forretningerne er meget mere i spil med kunderne. De skal have en mere udfarende forretningsmodel. De skal mere end bare tilbyde sig. De er nødt til at finde ud af, hvad folk lægger vægt på, hvad vil de gerne have, hvad kunne de tænke sig af anden service og andre produkter end dem, vi har i forvejen og så udvikle sig ad den vej. Og det er der mange i detailhandelen, som, for at sige det mildt, ikke er gearet til.

- Kan man forestille sig, at ens butik også indeholdt en cafe? Skal der være nogle produkter fra en anden branche? Hvad skal der rent faktisk til, for at den kan drives.

- Vi vader i varer. Der er varer overalt. Det kræver, at forretningerne er meget mere i spil med kunderne. De skal have en mere udfarende forretningsmodel. De skal mere end bare tilbyde sig.
Marianne Levinsen, forskningschef Dansk Fremtidsforskning, om den danske detailhandel.
Marianne Levinsen, forskningschef hos Dansk Fremtidsforskning, påpeger, at detailhandelen bliver nødt til at gå nye veje, hvis den skal overleve på et bæredygtigt plan i byer som eksempelvis Bogense. Arkivfoto
Marianne Levinsen, forskningschef hos Dansk Fremtidsforskning, påpeger, at detailhandelen bliver nødt til at gå nye veje, hvis den skal overleve på et bæredygtigt plan i byer som eksempelvis Bogense. Arkivfoto

Nødvendigt samarbejde

I dine optimistiske øjeblikke hvordan kommer detailhandelen så til at være i en by af Bogenses størrelse?

- Det værste, der kan ske, er at butikkerne bare lukker, uden at man gør noget. Men hvis alle, detailhandelen, politikere og borgere, går ind for at gøre noget, er jeg sikker på, at man sagtens kan få tingene til at køre. Det kommer bare ikke af sig selv. Jeg plejer at sige, at detailhandelens succes dels afhænger af geografien, dels af byens dna inden for detail- og erhverv. Altså at man arbejder sammen i forsøget på at skabe noget og evner at mobilisere de lokale forbrugere. Det er afgørende.

Blomsterfestival Bogense. Arkivfoto: Mads Hansen
Blomsterfestival Bogense. Arkivfoto: Mads Hansen

Fornemmelsen af byliv

Risikerer der at komme et tidspunkt, hvor hele detailhandleren risikerer at smuldre? Uanset om det så måtte være Bogense eller en anden dansk by?

- Det er ikke noget, man kan sætte en formel på, men når det begynder at være sådan, at folk synes, at der ikke er noget at komme efter. Når der er for lidt at se og for få steder at være. Når fornemmelsen af bylivet forsvinder, så tager det som regel fart.

Når man også til et punkt, hvor de lokale tænker, at nu bliver vi nødt til at tage andre steder hen at handle, fordi vi ikke længere kan få, hvad vi ønsker, her?

- Ja, går man nogle generationer kunne man som regel få alt, hvad man havde behov for i det område, man boede, både møbler og senge, og den slags varer er jo forsvundet for lang tid siden. Der er noget detail- og fødevarehandel tilbage og så et begrænset udbud af specialbutikker.

- Derfor er det vigtigt for byen at holde fast i dem, man har, og så sørge for strategier til at få noget nyt op at stå. Noget, som giver liv og lyst til at opholde sig i bybilledet. Livet i bymidten sælger, ved vi fra vores analyser. Det tiltrækker både bosættere og turister. Alle ligger vægt på, at der i nærheden er en by, man har lyst til at tage ind til.

Gå sammen

Marianne Levinsen har blandt andet med succes hjulpet Ry ved Silkeborg til at få mere gang i handelsslivet. Ideer har hun masser af.

- Det er træls at stå i butik og ikke have noget at lave. Måske kunne man gå sammen og hjælpe hinanden og så kun have åbnet på bestemte tidspunkter, siger Marianne Levinsen med tanke på, at handelslivet eksempelvis i Bogense er sæsonbetonet.

-Virkeligheden er også, at man i dag har mulighed for at have sin fysiske butik og samtidig levere til andre dele af Danmark og verden, hvis man vil.

Er det ikke naivt at forestille sig, at så godt som hver eneste fysiske butik også kan tjene på at have en netbutik?

- Både ja og nej. Problemet er ofte, at folk der åbner en fysisk butik ikke er særlig god til det andet. Det dur ikke at sælge standardvarer, man kan finde alle mulige andre steder på nettet.

Marianne Levinsen kender ikke Bogense godt nok til at gøre sig specifikt klog på den netop den by. Ud fra sit omfattende statistiske materiale kan hun dog se, Bogense eksempelvis har "meget mere detailhandel" end Holsted, en by af samme størrelse.

Fremtidsforsker: Nødt til at gå nye veje for at redde det lokale handelsliv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce