Finn fandt sin Prinz med 30 heste

Finn Andersens første bil var en NSU, og han har ejet flere forskellige i sine unge år, så selvfølgelig skulle han have denne fine røde Prinz, da han fik mulighed for at købe den i 1989. Fra ny i 1973 kostede bilen 20.364 kroner, men i dag koster en original NSU Prinz i flot stand langt over 100.000 kroner. Foto: Thomas Gregersen

Finn fandt sin Prinz med 30 heste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Klassiske biler indtager havnen i Bogense hver tirsdag hen over sommeren.

Bogense: Tirsdag aften gav solen næsten sommerligt genskin i lidt mere end et halvt hundrede fine klassiske biler på Bogense havn. Mellem store amerikanske muskelbiler gemte en lille rød NSU sig. I lidt mere end 30 år har Finn Andersen plejet, pudset og poleret sin NSU Prinz 4, så den lille tyske sjældenhed i dag stadig står i sin originale lak og fuldstændig, som da den kørte ud fra fabrikken. Selv nummerpladerne er de originale sorte.

- Jeg har altid haft en særlig kærlighed til NSU. Det var min første bil, da jeg fyldte 18 år i 1967, og efter den ejede jeg flere forskellige modeller gennem starten af 1970'erne. Så da jeg faldt over den her i 1989, måtte jeg bare have en igen. Det er ren nostalgi, fortæller Finn Andersen.

Dengang havde hans NSU Prinz 4 kørt 44.000 kilometer. Nu står der 68.000 på tælleren, og bilen bliver kun hentet ud af garagen til mindre ture i fint vejr. En af de længste har været til et NSU-træf i Mariager.

Kabinen har ikke så mange dikkedarer, men der er alt det, man har brug for til at køre bil. Foto: Thomas Gregersen
Kabinen har ikke så mange dikkedarer, men der er alt det, man har brug for til at køre bil. Foto: Thomas Gregersen

Langt på literen

Bilen blev første gang indregistreret den 15. juni 1973 fra forhandler Henry Sørensen på Nyborgvej i Odense, og selvom den har 46 år på bagen, så er den stadig økonomisk efter 2019-skala. Den lille tocylindrede motor på 598 kubikcentimeter yder kun 30 hestekræfter og har en tophastighed på omkring 70 kilometer i timen. Til gengæld går den op til 24 kilometer på en liter benzin på længere ture.

Bilen er bygget i 1973. Volkswagen-gruppen overtog NSU i 1969 og slog kort efter mærkerne sammen til firmaet Audi NSU Autounion AG. I mange år havde NSU ellers været mest kendt for sine meget populære motorcykler og knallerter, men i 1957 genoptog fabrikken produktionen af biler, som kørte under NSU-navnet indtil 1972.

- Fabrikken i Neckarsulm fungerer stadig, men i dag er det store Audi'er, der triller ud fra samlebåndet, fortæller Finn Andersen.

Veteranbilstræffet afvikles på Vestre Havnevej i Bogense hver tirsdag aften sommeren over - og i de uger, hvor det er godt vejr, kan der være mere end 100 fine biler og motorcykler at kigge på.

Den lille tocylindrede luftkølede motor ligger bagerst i bilen og yder cirka samme antal heste som en moderne plænetraktor. Men det rækker til en topfart på 70 kilometer i timen. Foto: Thomas Gregersen
Den lille tocylindrede luftkølede motor ligger bagerst i bilen og yder cirka samme antal heste som en moderne plænetraktor. Men det rækker til en topfart på 70 kilometer i timen. Foto: Thomas Gregersen
Kilometertælleren vidner om 68.000 tilbagelagte kilometer på 46 år. Foto: Thomas Gregersen
Kilometertælleren vidner om 68.000 tilbagelagte kilometer på 46 år. Foto: Thomas Gregersen
En sjælden Renault Alpine var blandt de opsigtvækkende eksemplarer på havnen i Bogense. Foto: Thomas Gregersen
En sjælden Renault Alpine var blandt de opsigtvækkende eksemplarer på havnen i Bogense. Foto: Thomas Gregersen
To engelske klassikere side om side. Foto: Thomas Gregersen
To engelske klassikere side om side. Foto: Thomas Gregersen

Finn fandt sin Prinz med 30 heste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce