En glad dreng og en firkantet fodbold

Hvis man bytter om på boldene, er det mere normalt, mener 11-årige Zakarias Kaslund Frandsen, de har været "prøvekanin" for kursisterne. Her er det lærer Bent Olsen, der spørger og lytter.
Foto: Nils Svalebøg

En glad dreng og en firkantet fodbold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ansatte ved Nordfyns Børne- og Familiecenter har været på kursus i en ny undervisningsmetode, der tager udgangspunkt i, at alle kan lære at lære

Nordfyn: At spille fodbold med en firkantet bold er ikke særlig smart og nok næppe noget, der begejstrer en ivrig fodbold-dreng.

Sceneriet med en storsmilende knægt, der spiller fodbold med en firkantet bold, mens en anden dreng ser sur ud, mens han sparker til en rigtig fodbold, indgår i et undervisningsprogram, som 15 nordfynske lærere og pædagoger i de seneste to uger har stiftet bekendtskab med.

De 15 er ansat i Nordfyns Børne- og Familiecenter, der blandt andet omfatter Langebyhus og Heldagsskolen for børn, der aktuelt ikke kan begå sig i en almindelig folkeskole.

Rigtigt og forkert

Tegningen med de to fodboldspillende drenge er led i en øvelse, hvor læreren taler med barnet om, hvad der er mærkeligt ved tegningen, og hvad man kan gøre, for at den bliver mindre mærkelig.

For hvordan kan man vide, hvad der er rigtigt, hvis man ikke ved, hvad der er forkert? lyder en del af teorien bag undervisningsprogrammet, der er udviklet af en nu afdød professor Feuerstein.

Metoden går ud på at træne eleverne, så de igen kan komme til at fungere i en almindelig folkeskoleklasse.

I Fyens Stiftstidende tirsdag kan du læse mere om programmet, hvis tese er, at alle kan lære at lære

En glad dreng og en firkantet fodbold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce