Særslev: Når hverdagen bliver vendt op og ned på, så lærerbestanden pludselig kun består af forstanderpar og viceforstander, må man tænke kreativt for at få tingene til at hænge sammen.

I stedet for begrænsninger har det dog på Nordfyns Efterskole vist sig at give plads til kreative undervisningsformer.

Så i stedet for kun at læse og analysere noveller, som det normalt er tilfældet i danskundervisningen, har eleverne optaget og klippet deres egne novellefilm.

- Eleverne på de ni hold har fået udleveret en novelle og fået til opgave at lave en film på maksimalt fire minutter. De har virkeligt været engagerede - nogle af dem har arbejdet til halv elleve om aftenen, fortæller forstander Bjarne Flyman.

- Og når man kun er tre lærere om 95 elever, kræver det, at eleverne udviser stor ansvarlighed, og det har de gjort. Ellers kunne det ikke lade sig gøre, siger han.

Anderledes læring

For eleverne har det været en uge, der har adskilt sig markant fra den traditionelle undervisning. De er blevet undervist i kameravinkler og klippeteknik og en skuespillerelev fra skolen i Odense har holdt foredrag.

- Det har været superfedt, men også udfordrende. Det har gjort, at vi er gået mere op i det, end vi ellers ville, mener Emma Holmgaard fra Middelfart.

- Og man lægger meget mere mærke til de små detaljer i novellerne, supplerer veninden Maria Birkholm, som har skiftet livet i Ringe ud til fordel for efterskolen i Særslev.

The show must go on

- Den her uge har givet eleverne præcis dét, som efterskolelivet handler om: Oplevelser, siger forstander Bjarne Flyman.

For ham har det været vigtigt, at skolen fortsatte under lockouten, for de fleste elever har kun ét år på efterskolen.

I tre uger har I kun været 3 lærere om de 95 elever - hvor længe endnu kan I holde ud?

- Indtil 28. juni. For der slutter skoleåret, lyder det fra den entusiastiske forstander.

  • Lars Krejberg

    Af: