Fremover kommer en større og større del af den skriftlige kontakt til kommunen til at ske via elektroniske henvendelser.
En digital formidler skal hjælpe de borgere, det volder problemer.

- For mange er det en helt naturlig ting at servicere sig selv foran en computer, men vi oplever også en del borgere, som føler sig usikre på opgaven eller direkte går i baglås foran computeren, fortæller Dorthe Schmidt Temberg, der er chef for borgerservice.

Hun fortæller, at den nye formidler skal yde borgerne hjælp, så de selv bliver i stand til at bruge elektronikken. Og ingen bliver sluppet, hvis de er kørt fast.

Formidleren kommer til at rykke ud til borgerne og hjælpe, når problemerne opstår.

Kommunen er forpligtet til at hjælpe

Kommunaldirektør Morten V. Pedersen fortæller, at det er helt i tråd med kommunernes forpligtelse til at hjælpe borgere med kontakten til det offentlige.

- På det interne niveau klæder vi vores medarbejdere på til at vejlede borgerne i de digitale systemer, og med ansættelsen af en digital formidler sætter vi ind med en øremærket ressource i Bibliotek og Borgerservice, hvor vi oplever en særlig udfordring, siger Morten V. Pedersen.

Den digitale formidler starter i løbet af maj måned.

Fra november 2014 skal al skriftlig kommunikation med kommunerne ske elektronisk.

  • Lars Krejberg

    Af: