Danskerne er vilde med økologi

Danskerne er vilde med økologiske grøntsager som disse kål fra Venevad ved Hårslev.Foto: Yilmaz Polat

Danskerne er vilde med økologi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2017 byder på rekordstort slag af økologiske varer.

I 2016 købte danskerne økologi for 11,8 mia. kroner, hvilket var et rekordhøjt beløb, men intet tyder på, at danskene er blevet "mætte" af økologi. Når 2017 er slut, forventer Økologisk Landsforening, at danskerne vil have puttet for 13,6 mia. kr. økologiske varer i deres indkøbskurv, og dermed tyder alt på, at danskerne vil beholde førstepladsen som verdens mest øko-spisende land. 

Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, er lige så sprød i mælet som knækket af en økologisk gulerod, når han forholder sig til tallene.

- Der er to ting, der glæder os rigtig meget. Den ene er, at der hele tiden sælges mere økologi, og at der derfor kommer flere varer på hylderne, hvilket gør det mere spændende at være forbruger. Det er en positiv spiral. Den anden ting er, at rigtig mange landmænd inden for de seneste tre-fire år er gået i gang med at omlægge til økologiske landbrug. Det gør, at mange af de økologiske varer, som bliver solgt, også i fremtiden kan være danske. I runde tal vil jeg sige, at der er ved at blive omlagt 100.000 hektar jord fra konventionelt til økologisk landbrug, lyder det fra Henrik Hindborg.

Jørgen Dejgård Jensen, som forsker i forbrug på Københavns Universitet, har et bud på, hvorfor salget af øko-varer bliver ved med at stige.

- Hvis jeg skal pege på et par ting, så handler det om, at flere og flere får længerevarende uddannelser, og folk med en længerevarende uddannelse er typisk interesserede i at købe økologiske produkter. Det er også et velstandsfænomen at købe økologisk  - i takt med at vi bliver bedre uddannede, får vi også en højere indkomst. Derudover er bevidstheden om dyrevelfærd og brugen af pesticider i det konventionelle landbrug vokset, og endelig er detailhandlen meget aktiv i at promovere økologiske varer. På den måde kommer det ud til den brede befolkning, siger Jørgen Dejgård Jensen.

Højdespringerne, altså de varer, hvor økologisalget i 2017 er vokset mest i dagligvarehandlen, er eksempelvis babymad, vin og bacon. Alle tre varegrupper er vokset med over 50 procent. Blandt de varer, som nyder størst øko-anerkendelse blandt os danskere, finder man havregryn - salget af økologiske havregryn udgør 44 procent af det samlede salg af havregryn. Derefter kommer gulerødder på 36,6 procent, og som nummer tre ligger spiseolier med en markedsandel på 32,9 procent.  

 

 

Danskerne er vilde med økologi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce