Monsterudvalgs anvisninger til en mindre bureaukratisk folkeskole bliver godt modtaget. Seks nordfynske skoler har søgt om friere rammer
Nordfyn: Papirtigre, kaldte en lærerformand engang de elevplaner, som hun følte, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) havde pudset på skolerne.

Siden nedsatte ministeren Udvalget til afbureaukratisering af folkeskolen eller i folkemunde "Monsterudvalget".

Rammerne er for stive

Udvalget giver nu folkeskoler mulighed for mindre regelvælde, og det vil seks nordfynske skoler gerne have. En af dem er Søndersøskolen:

- Som det er nu, har vi elevplaner for alle elever i alle fag. Men det er ikke sikkert, det er relevant. Måske får vi mere ud af at se på elevens sociale færdigheder, siger skoleinspektør på Søndersøskolen, Flemming Dahlqvist.

Han vil gerne have større mulighed for at koncentrere kræfterne der, hvor eleven har behovet. Elevplanerne er som udgangspunkt positive, mener skoleinspektøren, der også accepterer det store arbejde, der ligger i dem.

- Men så skal vi også føle, at vi får noget ud af dem. Som det er nu, er rammerne for stive, siger Flemming Dahlqvist, der mener, at Søndersøskolen vil få et langt mere effektivt skolehjemsamarbejde ud af afbureaukratiseringen.

Hands up fra Bertel

Familieudvalgsformand Steen Brydegaard (SF) er selv er skolemand:

- Bertel Haarder har været nødt til at sige hands up og fjerne noget af alt det bureaukrati, han har væltet ud over skolerne, siger udvalgsformanden, der erklærer sig venligt stemt over for elevplanerne, men mener at de rammer alt for bredt.

Mere fra Monsterudvalget

Monsterudvalgets afbureaukratiseringsanvisninger går ud over elevplaner også på specialundervisning, hvor skolerne nu ikke længere behøver vente på en pædagogisk-psykologisk udtalelse for at henvise. Fraværsregistrering skal kun indberettes, hvis det bliver bekymrende. Læseplaner og beskrivelser samles i et dokument. Kvalitetsrapporterne bliver ændret, så afleveringsfristen forlænges. Endelig har man fra ministerens side fastslået, at kerneopgaven er eleverne og undervisningen.

Bertel Haarder har således udtalt: "Ingen ønsker, at lærerne skal drukne i irrelevante krav. Kerneopgaven er eleverne og undervisningen, og det er godt indimellem at få set på, om der er kommet for mange ekstra unødvendige opgaver ind, som tager fokus fra det væsentlige og generer i det daglige."
  • Fyens Stiftstidende