Det er ikke Fyns Almennyttige Boligselskabs pligt at oplyse deres lejere om, at de kan framelde sig en tvungen tv-pakke, siger Eva Jørgensen, afdelingsleder Kundeservice.

Har I oplyst jeres lejere om, at de har mulighed for at framelde sig den fælles antenneforsyning?

- Nej, det har vi egentlig ikke. Der var en del almindelig presse på det og generel oplysning, så vi oplevede ikke, at der var et behov. Det er ligesom, at elmarkedet jo er frit. Der kan man altid sige, at vi måske skulle have oplyst om, at der har været en lovgivningsændring. Men det er rigtig svært at gøre fyldestgørende.

Hvordan svært?

- Det kan være svært, hvis vi oplyser nogle gange og så ikke gør det. Vi har heller ikke oplevet et stort behov. Vi har mange, som har henvendt sig allerede i sommeren 2016, som vi har håndteret hurtigst muligt.

Men hvis man som lejer ikke lige har fulgt med i medierne, kunne man jo tro, at man stadig var bundet til en fælles tv-pakke. Og så ville man nok ikke kontakte jer. Har I ikke en pligt til at oplyse jeres lejere?

- Så skal vi være helt sikre på, at vi kan oplyse om alle lovændringer. Det vil vi ikke kunne gøre fyldestgørende. For der er hele tiden lovændringer i større eller mindre grad på vores område. Man er jo selv forpligtet til at orientere sig. Jeg kan sagtens se, at nogen kunne synes, at det kunne vi godt have fået at vide. Men vi skal vurdere, hvor vi skal bruge vores kræfter.

I det her tilfælde drejer det sig om en mand med psykisk handicap, som bor i en beskyttet bolig. Han følger ikke med i medierne.

- Der har de som oftest en værge. Jeg kan sagtens se, at sådan en enkeltperson kan havne i en situation, som vi synes er rigtig ærgerlig. Omvendt er der som regel nogen omkring, som hjælper de personer.

Det jeg hører dig sige er, at det ikke er jeres ansvar at oplyse. Er det korrekt?

- De, som bor på de her steder, de har jo personale omkring sig, jeg tænker, de klarer ting som os andre, når vi følger med i samfundet. Det er jo deres ansvar, men selvfølgelig kan det være svært. Jeg kan sagtens følge, at man gerne vil have de her oplysninger. Vi har bare ikke mulighed for at gøre det fyldestgørende, for så skulle vi være mere opmærksomme på at formidle alle oplysninger. Men jeg kan sige, at vi tager sagen til efterretning, og at den vil indgå i vores løbende arbejde omkring formidling af relevant materiale til nuværende og kommende beboere.

  • 3305486

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Ny lov: Handicappet snydt til tvungen tv-pakke

Ny lov: Handicappet snydt til tvungen tv-pakke