Teaterchef som bølgebryder

- Breaking the waves er en vildt provokerende forestilling, og jeg er blevet meget stor fan af Lars von Trier, siger teaterchef Kasper Wilton, der her ses med sin kone, Jeanette Binderup-Schultz.

Teaterchef som bølgebryder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kasper Wilton, der instruerer Odense Teaters forestilling »Breaking the waves«, er overbevist om, at vi fremover vil se mange flere teaterstykker, som bygger på filmmanuskripter

ODENSE: - Længe har vi set film, som bygger på teaterstykker, så det var forventeligt, at strømmen begynder at gå den anden vej. Jeg har så været den kvikkeste af de sløveste danske teaterchefer, så vi får danmarkspremieren på Lars von Triers fantastiske film »Breaking the waves«, som har været spillet på flere teatre rundt om i Europa, og jeg forstår ikke, at ingen andre herhjemme har bidt på, siger teaterchef Kasper Wilton, Odense Teater.

- Nogle mener, det er fantasiløshed, som ligger bag »oversættelsen« af film til teater, men nej, tænk blot på »Festen«, som er en fremragende teaterforestilling, Film byder i dag på store, bevægende historier, der egner sig fortrinligt som teater.

- Vi følger filmudgaven, men stykket slutter anderledes - og vores slutning er genial! lover Kasper Wilton.

Stykket foregår i 1971 i Skotland. Den unge, enfoldige Bess bor i et lille religiøst ø-samfund. Hun tror af hele sit hjerte på Gud og fører lange samtaler med ham, når hun gør rent i den lokale kirke.

Hun elsker den modne borebisse Jan. De bliver gift, og Bess oplever sit livs største lykke. Kort efter brylluppet skal Jan tilbage til boreplatformen. Bess savner ham til vanvid og trygler Gud om at sende ham hjem til hende.

Da Jan kommer ud for en ulykke og vender hjem - lam i kroppen - er Bess overbevist om, at det er hendes skyld. Hun beslutter sig for at gøre ham rask igen. Med en sjælden, ren og ubetinget tro på Gud og kærlighedens helbredende kraft ofrer Bess sig for sin elskede.

Jeg vil gi? en mavepuster

- Hvad vil du med forestillingen?

- Gi? publikum en mavepuster og derefter provokere til debat om, hvad tro er, og hvad tro kan. »Ordet«, som vi spillede sidste år, var vildt provokerende - denne forestilling er om muligt endnu mere provokerende. Bliver han helbredt, fordi hun ofrer sig, eller bliver han rask ved en tilfældighed? Hvad er kærlighed? Fordømmer vi kærlighed, fordi vi ikke forstår den? Hun griber til promiskuriøs sex, lam mand bliver gående, er det kærlighed eller perversion? Det er så begavet lavet. Jeg er blevet stor fan af Lars von Trier.

- Og så gik alt heldigvis godt med hensyn til hovedrollen, som var udset til Cecilie Stenspil. Hun fik tilbudt tv-rollen som Jasmina i Livvagterne og blev løst fra teatret, men det viste sig, at der lige netop var hul i optagelserne nu, så det kunne lade sig gøre, at hun kan spille Bess.

- Og det er dejligt at Hanne Hedelund er vendt »hjem« til teatret og kan spille hendes mor. Det er en sæson med mange stærke kvinderoller - og de hænger jo ikke ligefrem på træerne. Selv kvindelige forfattere skriver flest roller til mænd.

- Og så er jeg så glad for rent musikalsk, at handlingen ligger i 1971, for der er ingen diskussion - dengang lavede man bedre nusik, der var stadig kunst i den rytmiske musik og ikke kun penge.

Det bliver en flot, begavet og virkelig provokerende forestilling, lover instruktøren.

Odense Teater: Premiere på Breaking the waves 5. februar.

Teaterchef som bølgebryder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce