Kolossale forventninger til »Mænd der hader kvinder« med dansk instruktør, der måtte kæmpe hårdt for at få lov til at lave den film, han så for sig
København: - Målet er da at lave en storfilm, der i den grad emmer af ondskab og indestængt aggression, og hvor man hele tiden har en fornemmelse af at være på vej mod det fatale.

Sådan beskrev instruktøren Niels Arden Oplev for nogle måneder siden sine ambitioner med »Mænd der hader kvinder« i en samtale med magasinet Ekko.

Filmatiseringen af Stieg Larssons roman har i dag premiere herhjemme i 100 biografer, og i går vurderede filmens distributør, Nordisk Film, at der allerede er reserveret og solgt omkring 90.000 billetter i forsalg.

Mega opmærksomhed

Allerede før premieren har filmen således fået en opmærksomhed, som skandinaviske film yderst sjældent får med på vejen. En opmærksomhed, der i høj grad tager udgangspunkt i udbredelsen af bogen, koblet sammen med den forventning og usikkerhed, som altid melder sig, når litterære forlæg skal projiceres op på det store lærred. Giver filmen et troværdigt billede af bogens univers? Kan vi genkende personerne fra romanen? Rummer bogen passager, det vil være umuligt at gengive på film?

10 krimier var planlagt

Den svenske forfatter og journalist Stieg Larsson afleverede i april 2004 manuskriptet til tre romaner til forlaget Norstedt. Oprindeligt ville han skrive 10 krimier om det umage par Lisbeth Salander og Mikael Blomqvist, men han døde af et hjertestop, før den første bog, »Mænd der hader kvinder«, udkom.

Det svenske selskab Yellow Bird sikrede sig rettighederne til at filmatisere denne og de to følgende romaer, som Stieg Larsson nåede at skrive.

Selskabet engagerede Niels Arden Oplev til at instruere filmen, der senere også kan ses som en tv-serie i to dele.

Manuskript kasseret

Arden Oplev er manden bag »Drømmen« og »To verdener«, to af de seneste års største danske succeser i mainstream-genren. Altså tilsyneladende et sikkert kort, når der også i denne sammenhæng skulle spekuleres i de kommercielle muligheder.

Men i interviewet med Ekko lægger Niels Arden Oplev ikke skjul på, at det har kostet langt mere end blod, sved og tårer at nå det resultat, som nu kan ses i biograferne.

Instruktøren blev i første omgang præsenteret for et manuskript, som efter hans opfattelse lagde op til »endnu en svensk standard-thriller«.

Det havde han ingen lyst til at bruge kræfter på. Derfor kasserede han manuskriptet og hyrede sine to landsmænd Rasmus Heisterberg og Nikolaj Arcel, der skrev forlægget til »Kongekabale«, hvor de demonstrerede, at basal spænding og politisk substans sagtens kan kombineres til et stof, der sælger mange billetter.

Ekko fik kritikeren Bo Tao Michaëlis til at anmelde filmen, og han mener, at publikum har al mulig grund til at glæde sig.

- Det er en kongenial filmatisering. De, der synes, at bogen var for meget Quentin Tarantino og prosaisk tegneserie, vil finde filmen bedre end bogen. Den er mere skandinavisk sensibel og mere økonomisk med sin vold, og så har Niels Arden Oplev herligt fastholdt det politiske aspekt, lød det i anmeldelsen./ritzau/

Anmeldelse: Kultur 2. sektion - side 8