Kunstneren Erling Andersen, der fylder 70 år i dag, lever i ro langt ude på landet, hvor kragerne vender
Gennem den sidste snes år har der været forholdsvist roligt omkring den fynske kunstner Erling Andersen. Men sådan var det ikke i 1960'erne, der uden overdrivelse kan kaldes hans sturm-und-drang-periode.

Dengang vakte han i høj grad opsigt ved at lade halvbrændte pengesedler indgå i en kombination af maleri og collage. I det hele taget er Erling Andersens tilværelse og kunst præget af lyst til at eksperimentere.

Erling Andersen er født 12. januar 1937 i Odense.

Uddannet maskinarbejder.

Autodidakt som kunstner. Debut i en alder af 21 år i Kunstudstillingsbygningen på Filosofgangen i Odense.

Boede i årene 1969 til 1983 på Mallorca.

Har nu sit hjem langt ude på landet, hvor kragerne vender. Her henter han inspiration i tæt kontakt med naturen.

Derfor har han i årenes løb bevæget sig gennem forskellige udtryksformer. Senest lader han sig fascinere af, hvad der kan kaldes rum, lys og kroppe i både billeder og bronzeskulpturer.

Oprindeligt blev den Odense-fødte Erling Andersen uddannet maskinarbejder, men lysten og evnerne til at arbejde med kunst fangede ham tidligt. Som 21-årig debuterede han med en udstilling i Kunstudstillingsbygningen på Filosofgangen i Odense.

Efterhånden er det ved at være et halvt hundrede år siden. I dag fylder Erling Andersen 70 år, og det vil senere blive markeret med en udstilling i et af fødebyens gallerier.

Debutbillederne var mest præget af motiver med store kvinder. Gode anmeldelser gav ham blod på tanden.

Således skrev Mulle Liebmann i Fyens Stiftstidende bl.a., at det unge menneske fører sig frem med en sikkerhed, som er sjælden hos førstegangsoptrædende.

Banalt udtrykt valgte Erling Andersen at smede, mens jernet var varmt. Det førte til beskyldninger om at ride med på en slags modebølge og male alt for mange billeder på alt for mange forskellige måder.

- Jeg holder på, at jo mere man får fra hånden, desto større er chancen for, at det, man laver, i tidens løb bliver bedre, lød den flittige kunstners svar til de kritiske røster.

Han fortsatte inden for, hvad der blev kaldt for et "krible-krable-univers". I lak med fantasifulde motiver malede Erling Andersen glade billeder med et kraftigt farvevalg.

Senere fulgte tiden med collager og brug af ild som en effektfuld variation. En blæselampe var en del af værktøjet.

I collagerne indgik for eksempel brændte pengesedler. Tilhængerne nærmest stod i kø, mens skeptikerne fandt det en kende for spekulativt.

En charterrejse til Mallorca i 1969 fik afgørende betydning for den videre udvikling. Erling Andersen skulle have holdt ferie på Middelhavsøen i et par uger, men det blev til rundt regnet 14 år.

Blandt årsagen til at rykke teltpælene op var en fornemmelse af, at han måtte opleve noget andet. Erling Andersen følte behov for at frigøre sig for Odense som verdens navle.

Årene på Mallorca betød trivsel. Kunsten blev forsynet med en slags ny frodighed. Med mellemrum kom han til Odense for at udstille og sælge sine billeder. Både anmeldere og kunder tog vel imod besøgene.

I Odense havde og har han stadig sit største publikum. Det gav tilstrækkeligt til at betale huslejen og sikre en tryg tilværelse.

Trygheden blev imidlertid for knugende, og sygdom spillede også ind, da han i 1983 vendte tilbage til Fyn.

- Jeg følte, at min tilværelse på Mallorca menneskeligt og kunstnerisk - og det hænger intimt sammen med mig - var ved at gentage sig selv. Stedet havde opbrugt sine udfordringer og overraskelser, fortalte han i et interview i Fyens Stiftstidende et par år efter hjemkomsten.

I første omgang slog han og hustruen Birgit Løfberg sig ned i en lejlighed midt i fødebyen. Rammerne viste sig hurtigt at blive for snævre, og de kørte rundt på Fyn for at finde et sted med sjæl. Parret faldt for bygningen "Margrethesminde" ved Nakkebølle Gods mellem Faaborg og Svendborg.

Her indrettede de sig med bopæl og galleri. Naturligvis med Erling Andersen som første udstiller. Siden har han faktisk ikke udstillet andre steder.

Han kom ind i en periode præget af ro. Efter en halv snes år på "Margrethesminde" flyttede Birgit Løfberg, der arbejder som sygeplejerske på Odense Universitetshospital, og Erling Andersen på landet. Helt derud, hvor kragerne vender, fortæller Erling Andersen. Adressen er Søbovej 4 i Vester Hæsinge.

Og det har han det godt med. Hektiske arbejdsår, hvor han i perioder var ganske hård ved sig selv, er afløst af et liv i rolige omgivelser. I tæt kontakt med naturen oplever han lysets skiften fra morgen til aften. Kunstneren Erling Andersen har rum omkring sig, og han er igen begyndt at bruge kroppe med særligt kvindekroppen som motiv.

Udstilling

Erling Andersens 70 års fødselsdag og 50-året for hans debut som kunstner markeres med en udstilling af malerier, grafik og bronzeskulpturer fra de sidste 30-40 år i Kunstgalleriet i Søndergade i Odense. Udstillingen åbner den 14. april.
  • Fyens Stiftstidende