Pia Ullehus begyndte bag bardisken i Rottefælden. I dag løber hun foran hele revyen.
Hun kan ikke gå i spagat, og det irriterer hende frygteligt. Men ellers er det svært at finde noget, som fungerende direktør og én-kvinde-hæren Pia Ullehus ikke kan klare i arbejdet med at opsætte Fælden, holde den vedlige og udvikle den.

Det skulle da lige være at få tid til at fejre sin 49. fødselsdag i dag, for hun står midt i revyens højsæson, og så forlader hun sjældent idyllen og campingvognen ved Rottefældeskoven, hvor hun bor fra maj til september.

Med en arbejdsdag på en 15-16 timer ugen rundt er der hverken tid til eller fornuft i at køre til lejligheden på Sortebrødre Torv i Odense.

Det gør hun så alligevel, kører til Odense, i aften for at spise middag med sine tre børn Rasmus, Lars og Diana.

Fysisk vil hun altså være i Odense, men hovedet vil formentlig stadig rumstere med planer for næste sæson, morgendagens publikum og restaurantens formåen.

For Pia Ullehus er en slider, en griner, en festbombe, glad og udadvendt og en fantastisk chef, der har fingrene og hovedet med overalt i forretningen Rottefælden, som revyens kunstneriske chef Jan Schou formulerer det. Han har arbejdet sammen med Pia Ullehus i 10 år, endda så tæt at parret går under navnet "Fest & Farver".

Hendes entre i den sydfynske revyverden for en 12-14 år siden var mere pastelfarvet. Hun var blevet kæreste med direktør Frank Steen og med som gæst ved revyen. Det var dengang Flemming Krøll og Kai Løvring toppede den sydfynske kransekage, og lige netop den sæson stod Frank Steen og manglede én, der kunne tage ansvaret for driften af restauranten.

"Det kan 'Pippelip' ( Pias kælenavn) da klare, foreslog Krøll og Løvring, og det har så hun gjort siden.

For selvfølgelig kunne hun klare det. Uddannet som hun er i regnskabsafdelingen hos datidens store odenseanske byggematador Jens P. Koch, var der fra start styr på indtægter, udgifter og talkolonner, og som hun siger: Det var altså en stor fordel at kunne det med regnskaber, for i en revyvirksomhed er der utrolig meget, der kan gå galt. Netop fordi man meget ofte påføres ekstraordinære udgifter. Ikke alt kan jo planlægges til mindste detalje.

Regnskaberne tager hun sig stadig af. Hjælp til bogføringen har hun, men ellers er hun pressechef, administrationschef, sparringspartner med Jan Schou, restauratør og personalechef.

Og det er ikke bare tomme ord på visitkortet, men de rå realiteter.

Det er altså Pia Ullehus, der står bag annoncer, plakater, personaleansættelser, daglige indkøb til restauranten, pressemøder og personalefester.

Det sidste holdt man i sidste uge, "Midtvejsfesten", som den hedder. Den gik til Ærø - med træskib.

"Det er vigtigt, at publikum har det godt fra de kommer til de går, men det er lige så vigtigt at personalet trives med jobbet og med hinanden", lyder ét af hendes ledelsesprincipper.

Og så lægger hun vægt på ikke at stresse over at have mange bolde i luften og flere kasketter på, samtidig med at hun arbejder på at blive bedre til at uddelegere arbejdet.

Men midt i højsæsonen, hvor hun kan konstatere, at samtlige forestillinger indtil dato har været udsolgt og med udsigt til et totalpublikum på mere end 17.000, er hun allerede i fuld gang med at planlægge nedpakningen af revyen den sidste uge i august og ikke mindst at få brikkerne til næste års revypuslespil til at falde i hak.

Først derefter er der udsigt til ferie. Og som sædvanlig skal der slappes af en måneds tid på en græsk ferieø, en uges totalfri og derefter måske tre uger foran computeren.

Det kommer lidt an på, hvordan gemalen og meddirektøren Frank Steen, som hun blev gift med i marts i år i Kølstrup Kirke, har det. Helbreddet har skrantet på det seneste, men Pia Ullehus er sikker på, at han vil være tilbage i Rottefælden næste sæson, men måske i en tilbagetrukket rolle.

Derefter ved ingen, hvad der skal ske. Frank Steens firma Danartist har kontrakt på revydriften én sæson mere. Og det er Danartist, der har ansat Pia Ullehus og betaler hendes faste løn.

Og sådan må det ifølge den fungerende direktør godt fortsætte.
  • Fyens Stiftstidende