Reklamens og byens mand

Erik Laumand

Reklamens og byens mand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erik Laumand, direktør for reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen A/S i Odense, fylder 50 år søndag

Et stort kendskab til forbrugernes indkøbsvaner i kombination med kreativitet og talent for at drive forretning har bragt ham i spidsen af et af landets største reklamebureauer. Alligevel var det noget af et tilfælde, at direktør Erik Laumand fra Nørgaard Mikkelsen A/S i Odense endte i reklamebranchen.

Egentlig havde Erik Laumand, der i morgen søndag fylder 50 år, i de tidlige ungdomsår en idé om at gøre sin entre i medieverdenen som sportsjournalist. Efter hans mening kræver det et helt specielt engagement næsten altid at arbejde, når andre har fri, og det fascinerede ham.

I stedet endte det med, at knægten fra Bording ved Ikast kastede sig over en anden del mediernes univers. Efter studentereksamen læste han til cand.merc. på Handelshøjskolen i Århus.

For at opretholde tilværelsen som studerende var det nødvendigt med et job. Erik Laumand ønskede at få indsigt i forskellige brancher, inden han foretog sit endelig valg.

Derfor passede det fint i hans planer med arbejde på et reklamebureau. Han blev imidlertid så grebet af branchen, at det lige siden har været hans arbejds- og tumleplads.

Studierne gjorde han færdige samtidig med at passe en fuldtidsstilling. Med eksamen i hus kunne han tilbyde både den nødvendige teori og masser af praktisk erfaring, og det førte ham i en alder af 23 år til Nørgaard Mikkelsen A/S.

Her har han boltret sig siden i både gode og mindre gode tider. Kun fem år senere kunne Erik Laumand kalde sig partner, og i 1997 overtog han direktørposten i reklamebureauet efter dets stifter, Ove Nørgaard Mikkelsen.

I chefrollen bliver Erik Laumand betegnet som holdspiller. Han er tidligere sammenlignet med en spillende træner, der lægger strategien og får medarbejderne til at indgå i et fællesskab. Dem er der for tiden omkring 70 af.

- Arbejdet på et reklamebureau minder på mange områder om et fodboldhold, hvor 11 spillere går på banen og skal præstere noget sammen. De kan ikke give andre end sig selv skylden for resultatet, har han sagt i et interview i Fyens Stiftstidende.

Funktionen som sparringpartner er ikke mindst vigtig, når det går den forkerte vej. Med Erik Laumand i førertrøjen har Nørgaaard Mikkelsen A/S både spillet i superligaen og i lavere rangerende rækker.

Bureauets råstof er staben af ansatte. Det bragte på et tidspunkt Erik Laumand ud i nogle af sine sværeste beslutninger: Nemlig at afskedige folk.

En sådan situation betragter han som fortid. Erik Laumand kunne lige efter årsskiftet fortælle, at bureauet regner med en pæn vækst i 2007. Det skyldes først og fremmest nye kunder inden for firmaets specialitet omkring detailhandel og fødevarer, og dertil kommer områder som offentlig service.

Troen på fremtiden understreges af, at virksomheden var blandt de første til at rykke ind i et nyt domicil på en Odense Havn under udvikling.

I en pressemeddelelse fra kreativ direktør Sven-Erik Nielsen hos Nørgaard Mikkelsen A/S op til Erik Laumands runde dag beskrives han som den jyske cand.merc., der blev inkarneret fynbo.

Sandt at sige deltager Erik Laumand med både vægt og interesse i debatten om Odense. Han har givet udtryk for, at det gælder om at finde balancen mellem flagskib og bredde.

Det er nødvendigt at fokusere på begge dele for at få flere til at bruge kulturen. I den sidste ende drejer det sig om at sælge billetter.

Erik Laumand står gerne blandt frontkæmperne, når det gælder markedsføring af byen. Med afsæt i et medlemskab af bestyrelsen for OB sidder han nu som næstformand i den nydannede organisation Odense Sport & Event.

Han hører til i den backinggruppe af lokale erhvervsfolk, som gik i brechen for et systemskifte i Odenses politiske styre ved at bakke op omkring Jan Boyes bejlen til borgmesterposten ved efterårets kommunalvalg. Professionelt stod Erik Laumand bag den konservative vinders valgkampagne.

Valget gav også en enkelt ridse i en ellers glansfuld karriere. I kølvandet på valgslaget blev det afsløret, at der gennem Nørgaard Mikkelsen A/S var ydet tilskud til valgkampen for Venstre og de konservative, mens regningerne til bidragyderne lød på markedsføring.

En ellers meget åben Erik Laumand reagerede ved at sige nej til at kommentere regninger, der udskrives til kunderne.

Travlhed med masser af gøremål som også bestyrelsesmedlem i flere selskaber betyder, at tidligere tiders hang til at motionere med både badminton og fodbold er lagt på hylden. Familien har førsteprioritet, når der skal holdes fri.

Sammen med hustruen Kirsten bor Erik Laumand på Langelinie 189, Odense M. Parret med to voksne sønner fejrede sølvbryllup sidste år.

Reception

Fredag den 12. januar kl. 12-17 hos Nørgaard Mikkelsen A/S,

Englandsgade 24, Odense C.
Fakta
Erik Laumann er født den 7. januar 1957 i Bording ved Ikast.

Student. Cand.merc. fra Handelshøjskolen i Århus.

Siden 1984 ansat i reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen A/S i Odense. Fra 1989 partner. Overtog direktørposten i 1997.

Næstformand i Odense Sport & Event. Bestyrelsesmedlem i flere selskaber samt Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening.

Reklamens og byens mand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce