Provokerende filmmager

-Jamen, hvorfor skal jeg nu uddybe, hvad jeg sagde p pressekonferencen om George Bush? Jeg sagde ikke, at han var et r¯vhul. Jeg sagde, at jeg synes, han er et r¯vhul, og rent juridisk m der vÊre en forskel p de to ting. SÂdan l¯d ordene fra Lars von Trier, da han tirsdag m¯dtes med reprÊsentanter for den skandinaviske presse. Det foregik i den kÊmpemÊssige park p det hotel uden for Antibes, hvor von Trier altid bor under filmfestivalen i Cannes, langt fra den larm og vrimmel, som den danske filminstrukt¯r har det s svÊrt med. Han har det ogs svÊrt med en amerikansk prÊsident, som stÂr for en masse af de ting, han ikke kan lide ved USA. - Sjovt nok havde jeg som barn et meget romantiseret forhold til landet, bl.a. havde vi mange amerikanske b¯rneb¯ger i hjemmet. Senere skiftede jeg mening og begyndte at demonstrere mod amerikanernes politik, fortalte Lars von Trier til sp¯rgsmÂlene om hans udtalelser p pressekonferencen, der er blevet gengivet i medier verden over. (Bruno Bebert/AP/POLFOTO) (SE RITZAU TELEGRAM: 171759:CANNES/VON TRIER)

Provokerende filmmager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FILMPRIS: Den danske filminstruktør Lars von Trier har igen bragt sig i mediernes søgelys med sine provokerende udtalelser om præsident Bush ved Cannes Festivalen

LARSVON Trier er blevet kaldt dansk films særling og er uden sammenligning en af landets største excentrikere. Han har det da også allerbedst, når han kan ryste borgerskabet med sine provokerende udtalelser, præcis som han gjorde ved Cannes Festivalen tidligere på ugen, hvor han for åben skærm kaldte præsident George W. Bush for "et røvhul".

Bagefter måtte han moderere sin udtalelse lidt ved at sige, at "jeg synes, at Bush er et røvhul, men det er ikke sikkert, at han er det, for jeg har aldrig mødt ham. Men han har et røvhul, det kan jeg sige med 100 procents sikkerhed, medmindre han har stomi".

GODTBESKYTTET bag sin psykiske ustabilitet med et stort forbrug af lykkepiller og beroligende medicin, har Lars von Trier de sidste tyve år igen og igen kastet sig ud i rollen som provokatør, en rolle som han åbenlyst nyder, for provokationer er efter hans mening positive, idet de åbner op for nye spørgsmål.

I 1995 satte han for eksempel sit fingeraftryk på det officielle Frankrigs fejren af filmens 100 års jubilæum, hvor han sendte røde papirflyvere ned over det fornemme Odeon Theatre i Paris, hvorefter han forlod salen med ordene, "jeg er ikke kunstner længere".

Efterfølgende har flere af hans danske filmkollegaer smagt Triers svirpende pisk, når han har langet ud efter dem og kaldt deres manuskripter og film for både upersonlige og overfladiske.

"Filmen er sminket ihjel og blevet borgerlig", mener han og har da heller aldrig lagt skjul på, at han sjældent ser danske film, for de siger ham ikke noget.

SIDENLars von Trier forlod Den Danske Filmskole i begyndelsen af 1980'erne, har han ofte taget livtag med gængse forestillinger om, hvad film er og hvad de skal bruges til. Og et er sikkert -han er altid gået imod strømmen og prøvet grænser af.

Undervejs er han blevet beskyldt for alt lige fra at være sygeligt manipulerende til kunstner med stort K, filmgeni, banebryder og meget mere.

Alligevel har han ikke på noget tidspunkt været til fals for ussel mammon, og har holdt fast i sine idealer og fortsat sin eksperimenteren med filmgenren.

Sammen med blandt andet Thomas Vinterberg og Søren Kragh Jacobsen var han for eksempel med til at lancerede Dogmebegrebet i 1995, og i 1992 med til at starte filmselskabet Zentropa sammen med Peter Aalbæk jensen.

I de senere år er det blevet til flere priser og international berømmelse. I sine seneste film har store stjerner som Catherine Deneuve, Meryl Streep og ikke mindst den lige så store excentriske sangerinde, Bjørk gjort ham til en filminstruktør, man lægger mærke til.

LARSVON Trier - von'et kom til som en joke på filmskolen - er født i København for 49 år siden af to ministerielle embedsmænd. Troede han.

For det fortælles, at et af de største slag i hans liv kom for ti år siden, da hans mor på sit dødsleje fortalte, at hans far ikke var hans rigtige far. Det var derimod hendes chef i ministeriet.

Da han bagefter opsøgte den biologiske far, led han endnu et stort personligt nederlag, idet den dengang 90-årige far ikke ønskede kontakt med ham.

Mange af hans velkendte neuroser tilskriver han da også barndommen, og i dag er netop neuroserne og fobierne blevet von Triers varemærke.

I årevis gjorde han således en dyd ud af at fortælle omverdenen, at han på grund af flyskræk og angst for store forsamlinger ikke turde møde op ved prisuddelingerne i Cannes. Nu tager han turen til Frankrig i en mobilhome, og tager kun turen op ad den røde løber hvis det er absolut nødvendigt - siger han.

OM HAN skal gå den lange stjernebestrøede tur i aften, når De gyldne Palmer uddeles, vides ikke.

Selv tror han ikke, at hans film "Mandalay" løber af med palmerne, præcis som "Dancer in the Dark" gjorde det i 2001.

Men det er heller ikke så vigtigt, siger han, selv om det da ville være sjovt med et par ekstra palmer.
lars von trier
Født 30. april 1956 i København.

Filmvidenskab på Københavns Universitet 1976-79.

Instruktørlinien på Den Danske Filmskole 1979-83.

Startede sammen med Niels Vørsel Element Film I/S 1986.

Og sammen med Peter Aalbæk Jensen Zentropa Entertainment Aps i 1992.

Debuterede med "Forbrydelsens Element" i 1984. Mest kendt for "Europa", "Breaking The Waves" 1996,"Riget" i 1997, "Dancer in the Dark" i 2000, "Dogville" i 2003 og senest "Mandalay", der er med på årets filmfestival i Cannes.

Bor i Ørholm.

Gift for 2. gang. Far til fire børn.

Provokerende filmmager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce