Medalje: Kunsthistoriker Lene Burkard fra Kunsthallen på Brandts i Odense er hædret med medalje for sin indsats
Hun er uddannet kunsthistoriker, men hendes virke inden for kunstens verden må absolut betegnes som nutidigt. Gennem jobbet ved Kunsthallen på Brandts Klædefabrik i Odense forstår Lene Burkard at markere sig med sit arbejde, så der bliver lagt mærke til hende.

Derfor har Lene Burkard netop modtaget N. L. Høyen Medaljen. Bag udmærkelsen står Det Kongelige Akademi for de Skønne Kunstner, og medaljen bliver tildelt for en "indsats af høj kvalitet inden for forskning, fortolkning eller formidling af de skønne kunstner".

Ien nærmere begrundelse for valget af Lene Burkard hedder det bl.a. direkte citeret, at "hendes indsats har haft afgørende indflydelse på udviklingen af det, der i dag fremstår som den betydeligste og mest professionelle kunsthal i Danmark.

Hun har sørget for, at kunstnere på vej mod toppen af international kunst er kommet til Odense for at udstille og været med til at skabe en institution, som har introduceret eksperimenterende kunstnere i verdensklasse for et dansk publikum.

Det skyldes i høj grad Lene Burkards ildhu, at Brandts Klædefabrik er en kunsthal, der formår at danne rammen om møder mellem nutidig dansk og international kunst på højt niveau.

Allerede tidligt sørgede Lene Burkard endvidere for bevidst at fremme kvindelige kunstneres mulighed for at udstille på Brandts Klædefabrik. Hun har gennem dette målrettede arbejde gjort en værdifuld indsats for at skabe lige vilkår for kvinder og mænd på kunstscenen."

Store ord, men på ingen måde for store. Lene Burkards resultater kan ikke beskrives mere præcist.

Hun betegnes som noget af et naturtalent, når det drejer sig om at formidle kunst på en fængende måde. Lene Burkard holder af at optræde i rollen som rundviser i udstillingshallerne, når det administrative arbejde ellers giver tid til det.

Hendes glæde ved at være sammen med publikum og øse ud af sin viden er tydelig. Enten det sker over for en gruppe gæster eller under mere lukkede former for eksempelvis medlemmer af den royale familie.

Begge dele mestrer Lene Burkard fuldt ud. Hun leverer et sandt bevis på, at saglighed ikke behøver at være kedelig. Af temperament er hun en rigtig humørbombe. Vejen til en smittende latter er kort.

Samtidig har hun næse for at finde frem til internationale kunstnere, der er på vej opad.

Det er i høj grad Lene Burkards fortjeneste, at Kunsthallen flere gange har været på forkant ved at præsentere udstillinger med værker, før kunstnerne for alvor fik deres gennembrud.

Hun er heller ikke bange for at vise kunst, som kan få enhver rindalist op på mærkerne. Men kvaliteten skal være i orden. Det garanterer hun.

Selv er hun langtfra kommet ind i kunstens cirkler ad den slagne vej. Lene Burkard voksede op i Odense, fik en kontoruddannelse og tog højere handelseksamen på TietgenSkolen.

I et par år arbejdede hun på kontor, inden hun sammen med sin daværende amerikanske mand rejste til Oregon i USA. Han underviste i engelsk litteratur, og gennem ham fik hun kontakt til universitetsverdenen.

Hjemme igen i 1970 læste hun engelsk på universitetet i Odense for bagefter at fortsætte med kunsthistorie. Det foregik i Århus, hvor hun nu som enlig mor klarede sig med SU og indtægter fra forskellige småjob.

Turen gik tilbage til den fynske hovedstad. Ide første år slog Lene Burkard sig igennem med at undervise og stå for kunstprojekter, hvor hendes færdigheder kunne bruges. Hun løste også opgaver for Kunsthallen på Brandts, og i 1989 blev hendes store ønske opfyldt.

Lene Burkard fik fast ansættelse som inspektør, og til hendes mange opgaver hørte opbygningen af foreningen Brandts Venner. Foreningen er stadig en slags hjertebarn for hende.

Nærmest selvskrevet sidder Lene Burkal som formand for Foreningen af Kunsthaller i Danmark. Det betyder et videre perspektiv i hendes arbejde for at udbrede kunsten.

I lidt mindre målestok har hun siden 2001 været formand for skulpturparken Tickon ved Tranekær Slot på Langeland. På det tidspunkt var der ikke ret meget tilbage af de oprindelige kunstværker. Ikke mindst takket være hendes indsats kan parken præsentere sig ordentligt igen til sommer efter at have ligget i en slags dvale.

Arbejdet er gjort, og Lene Burkard finder tiden inde til at overlade ledelsen til lokale kræfter. Til hendes kvaliteter hører, at hun ikke har problemer med at forlade en opgave, når den er løst. Hun skal videre med kunsten.
  • fyens.dk