Filmproducent Søren Stærmose i stockholmsk succesbad
Le Monde, Le Figaro, Corriere della Sera, Deutche Welle, AFP. De store europæiske medier valfarter til Stockholm for at interviewe filmproducenten Søren Stærmose om hans arbejde med den svenske filmkrimi "Mænd der hader kvinder".

Med hans egen hæse og glade, grinende stemme i telefonen fra den svenske hovedstad, så "er det helt vildt", det der foregår i hans liv netop nu, hvor filmen alene i Danmark og Sverige har solgt mere end en million billetter og er afsat til hele Vesteuropa.

På den anden side har livet om ikke altid været "lidt vildt", så i hvert fald anderledes for knægten der kom til verden på Mariahjemmet på Hunderupvej i Odense, som søn af Mogens A. Stærmose, ham med Julianadrivhusene og lillebror til direktør og bestyrelsesformand i Fionia Bank, Bo Stærmose.

Og det der med et bankjob, det lå ligesom også i Sørens kort. Det var jo sikkert og trygt, og han fulgte da også den rette linie fra Munkebjergskolen, over handelseksamen fra Tietgenskolen til Fyns Studenterkursus.

Men efter soldatertiden, bl.a. på Grønland, var fast skrivebord og månedsløn ikke så tillokkende for Stærmose, så han flyttede i kunstnerkollektiv på Hindsholm, bl.a. sammen med keramikeren Peter Tybjerg. Forskellige strø-jobs finansierede tilværelsen, bl.a. nedsatte han sig som skolefotograf, han etablerede Folkefilmklubben, hvor han viste Wiederberg, Fellini og Fassbinder, og i Kerteminde Folkehus arrangerede han "socialistisk folkedans".

Det var festligt og fornøjeligt, og det var venstreorienteret. Og så kunne han godt passe et job som havnefogedassistent i Kerteminde ved siden af.

Undervejs lavede de en dokumentarfilm om Elsams planer om at etablere et kulkraftværk ved Ristinge på Langeland. Den slags kapitalistisk ødelæggelse af naturen var ikke velset, og planerne blev da heller aldrig til noget.

Om det var filmens skyld er tvivlsomt, men Stærmose var nu nået et punkt i tilværelsen, hvor horisonten skulle udvides. Geografisk ved at flytte til København, i kollektiv med Leif Sylvester og Eva Madsen, og herfra videre på en musikalsk guitar-dannelsesrejse til Sydamerika, hvor det lykkedes ham og violin-vennen, Jens Kock fra Svendborg, at underholde til karneval og optræde i brasiliansk tv i et program a la "Stjerne for en aften".

Stærmose var efterhånden blevet 26 år og livets alvor ved at indfinde sig. Vel hjemme i København læste han film og litteratur på universitetet, og flyttede ind i en stor Hellerupvilla med syv fynske kammerater ved navn "Den fynske Ambassade", af beboerne også kaldet en Herrepension.

Her var liv og glade dage, solhvervsfester, animerede temafester, som den hvor man hyldede DSB-færgen på Storebælt med lækker mad, røgmaskiner og DSB som festsponsor.

Mens han studerede, nåede han at skrive tre små bøger om gamle håndværk til Gyldendal (jeg anede intet om håndværk, men jeg troede, jeg kunne det hele, siger han), og han fik job som frivillig runner på optagelserne til Erik Clausen-filmen "Cirkus Casablanca".

Fem år senere, i 1985, producerede han dokumentarfilm i selskabet "Film og Lyd" og i slutningen af 80’erne etablerede han sammen med vennen Ole Søndberg Victoria Film, der senere blev solgt.

Stærmose og Søndbergs skiltes, men fandt sammen år senere i Søndbergs selskab Yellow Bird, som altså løb med rettighederne til "Mænd der hader kvinder".

- Da jeg havde læst de 2000 sider romanmanuskript, var jeg ikke i tvivl om, at materialet var unikt. Men det tog altså næsten 10 måneder at få en underskrift på rettighederne, og så gav vi endda ikke det højeste bud. Men hvor er det sjovt at få lov til at opleve dette eventyr, siger Søren Stærmose, der snart kan fejre, at det er 40 år siden han gik ud af Munkebjergskolen. Men kommer han hjem til jubilæet?

- Ja da. Jeg skal da hjem og lave lidt ballade, storgriner han.

Det er der også råd til. Stieg Larssons historie om mænd, der hader kvinder, har været en guldrandet oplevelse og en brillantfunklende investering for produktionsselskabet Yellow Bird og producenten Søren Stærmose.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Flere biograffilm på Stieg Larssons bøger

Salander og Blomkvist slår alle rekorder

Salander og Blomkvist slår alle rekorder

Han elsker "Mænd der hader kvinder" (I)

Han elsker "Mænd der hader kvinder" (I)