Knud Vilstrup tog initiativ til Team Rynkebys Paris-tur, men sidder i dag med i en af følgebilerne
Det var oplevelsen af at sidde på en rigtig racercykel og bare rulle hen over asfalten, der for en halv snes år siden fik Knud Vilstrup til fuldstændig at tabe sit hjerte til cykelsporten.

Hans ven og læge havde fået ham til at forstå, at han burde motionere, så han havde købt sig en mountain-bike, så han kunne cykle fra Odense til arbejde i Kerteminde. Det gik også meget godt, indtil lægen stillede op med en fuldblods racercykel.

Sådan én ville Knud Vilstrup også have, og det blev til mange flere timer på landevejene på den lette cykel.

Siden kom en præst og en bedemand med på cykelturene, og Knud Vilstrup begyndte at fantasere om muligheden af at cykle til Paris og modtage Tour de France-feltet.

Idéen blev ikke just modtaget med begejstring, men så var det, at ophavsmanden kom til at snakke om cykelsport under en julefrokost på Rynkeby Foods.

Det var i 2001, og bordet fangede, da daværende tekniske direktør Torben Møller Larsen hørte om Paris-turen.

11 ryttere satte kursen mod Byernes By det første år, og de nåede til Champs Elyseés i løbet af otte dage. En stor succes på det kammeratlige plan, som ingen af dem troede skulle gentages.

Som en naturlig ting blev Rynkeby Foods og underleverandører sponsorer på turen, der endte med et overskud på 28.000 kr., som deltagerne var enige om at skænke til Børnecancerfonden.

På trods af det gode formål, kan Knud Vilstrup i stille stunder i dag være på nippet til at fortryde det, han satte i gang med sin åbenmundethed under julefrokosten, for i dag fylder Rynkeby-holdene, der sendes af sted mod Paris nu til morgen hele hans arbejdsliv og mere til. Men til de fleste tider synes han, han har verdens bedste job, hvor han lærer en forfærdelig masse mennesker at kende.

Hans telefon er altid åben, for det er blevet ovenud populært at cykle med. Deltagerantallet er steget hvert år, og det samme er overskuddet. I år er cykelfeltet begrænset til 152 ryttere, men yderligere 300 står og banker på.

I takt med det stigende antal cyklister er Knud Vilstrup selv faldet fra, men bedemanden fra det første hold er stadig med.

- Med så mange deltagere, er der så meget, der skal falde på plads, at jeg ikke selv har tid til at tage med, undskylder Knud Vilstrup.

Han indrømmer, at det er lidt af et eksperiment at sende så mange af sted, og de 152 ryttere er da også delt op i fire hold for ikke at fylde for meget på de små veje ned gennem Europa.

Rytterne følger i princippet de små veje. Kun en enkelt gang er det gået galt for et par ryttere, der kom ind på den tyske autobahn.

- Det var faktisk min skyld, smiler Knud Vilstrup.

Følgebilen skulle køre et par ryttere op til feltet efter en punktering. For sent så Knud Vilstrup, at han var drejet ned på motorvejen, og der var ikke andet at gøre end fortsætte hurtigst muligt til næste afkørsel med rytterne halsende efter bilen.

Ved afkørslen stod et par bøse betjente parat med bødeblokken. 22 medtrafikanter havde henledt ordensmagtens opmærksomhed på den ulovlige cykeltur, men med en usædvanlig veltalenhed slap rytterne for bøder. Dog først efter en behørig skideballe.

Knud Vilstrup er født for 53 år siden i Lumby. Før mountainbiken var turene til og fra skole de eneste pedaltramp, han havde foretaget sig.

Han blev uddannet litograf og havde forskellige arbejdspladser rundt om i Odense, inden dårlige lunger fik ham til at ændre karriere.

Han blev ansat i produktionen på Rynkeby Foods. Så blev det julefrokosttid, og efter fem ture til Paris på cykel er Knud Vilstrup nu overflyttet til helt og fuldt at tage sig af den årlige cykeltur til Paris.

Går det godt med det store hold på 152 ryttere, er det hans plan at udvide feltet næste år.

Han har ikke længere tid til at cykle med (det har du skrevet!), og i år får han heller ikke lov at opleve stemningen på Champs Elyseés.

Han skal nemlig hjem og køre Rynkebys lastbil under Post Danmark Rundt.

Netop på grund af Team Rynkebys store succes er det lykkedes at få en Post Danmark start i Ringe.
  • Fyens Stiftstidende