Fredag den 29. december fylder fotograf Dirk Brüel 75 år.

Hans indsats bag linsen i "Magnetisørens sidste vinter" gik ikke ubemærket hen.

Da Brüel i USA modtog den nystiftede Da Vinci-pris i år 2000 for sit arbejde på filmen, blev det beskrevet som den største hæder til en dansk filmfotograf nogensinde. Brüel modtog desuden en Robert for sit arbejde på filmen.

I årenes løb er det blevet til mere end 50 spillefilm, og Dirk Brüel, som er uddannet reklamefotograf, har arbejdet sammen med mange af de største instruktører, dansk film har kunnet præstere.

Det er da også blevet til flere tv-serier, som for eksempel "Anna Pihl" og "Blekingegadebanden".

Genindspilningen af "Min søsters børn" fra 2001 gav også Brüel smør på brødet, hvilket ifølge Politikens filmredaktør Kim Skotte svarede til at sætte en Rolls Royce-chauffør til at køre radiobiler.

Da oscarvinderen Bille August i sin tid tog springet fra fotograf til instruktør i 1978, var det Dirk Brüel, der fik lov at overtage kameraet. Siden er det blevet til et årelangt samarbejde, blandt andet på nyere film som "Marie Krøyer" og den seneste, "Stille Hjerte" fra 2015.

August har selv en fortid som fotograf, og det betyder, at de kan tale samme sprog, forklarer han.

- Det er en stor forskel. Han har en ønskeseddel med, hvordan han vil have, det skal se ud. Så kan jeg måske lave en lille stramning. Det blander han sig ikke i, medmindre han synes, det er dårligt eller forkert.

- Vores samarbejde har været meget fint, gnidningsløst og faktisk også sjovt efter så mange år, sagde Brüel i Nils Frids portrætbog om Bille August fra 2004. (Ritzau)