Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En kringlet hjerne

Klaus Hoffmeyer. Odense Teater før premieren på stykket 7x17.

En kringlet hjerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Instruktør og dramaturg Klaus Hoffmeyer fylder 70 år - i fuld sving

Det siges, at han er udstyret med en klinglet hjerne. Og det er bestemt ikke det værste redskab at have i den intellektuelle værktøjskasse, når man er instruktør og dramaturg.

Derfor har Klaus Hoffmeyer da også gennem årene har været en særdeles velanskreven gæst på bl.a. Odense Teater. Her instruerede han sidste sæson Howard Barkers "12 møder med et vidunderbarn", som efter premieren på Værkstedet i februar høstede roser fra både publikum, anmeldere og kolleger.

Klaus Hoffmeyer blev tilmed tildelt en Reumert som Årets Instruktør for opsætningen i odense. Stolt blev han klappet frem og hyldet på Det Kongelige Teaters gamle scene under samme tag, hvor han selv var skuespilchef i årene 1996 til 2004.

I dag, da Klaus Hoffmeyer fylder 70 år, spiller han påny en større rolle på Odense Teater.

Han har sammen med skuespillerskolens rektor, Jens August Wille, instrueret gendigtningen af Aischylos' næsten 2500 år gamle græske drama "Orestien". Det spiller netop nu på Store Scene.

Som medlem af dramaturgiatet ved den fynske landsdelsscene tilskrives Klaus Hoffmeyer en stor del af æren for den succesbølge, som Odense Teater med Kasper Wilton ved roret rider på. Foruden Barkers "12 møder med et vidunderbarn" og den aktuelle "Orestien" har hans navn stået på plakaten som instruktør af den groteske thriller "Pinocchios aske", som spillede på Odense Teater for tre år siden.

Klaus Hoffmeyer kan her ved sin 70-års fødselsdag se tilbage på næsten 50 års arbejde ved dansk teater som instruktør, dramaturg, lærer, administrator og teaterchef. Og han hviler bestemt ikke på laurbærrene, men har stadig fuld fart på som freelancer.

I teatrets verden er han kendt og respekteret for at være belæst, vidtfavnende, visionær, fuld af vovemod og altid engageret i sit arbejde. Og han er kendt for altid at være mindst 10 skridt foran kalenderen.

Han er som flere andre gode kolleger barn af Studenterscenen i København, hvis dynamiske leder han var fra 1964 til 1967. Glæden ved at eksperimentere og prøve grænser af udfoldede han senere på Jomfru Ane Teatret i Limfjordsbyen Aalborg og på Tv-Teatret.

Siden fulgte instruktør- og dramaturgopgaver på blandt andet Århus Teater og senere Det Kongelige Teater, som han fra 1996 til 2004 var skuespilchef for. Allerede da han satte sig i chefstolen på Kongens Nytorv, blæste Hoffmeyer i trompet for ny dansk dramatisk med hele otte urpremierer i sin første sæson.

Det var også på Det Kongelige Teater, han med sin opsætning af Per Olov Engquist's "Fra regnormenes liv" skabte en af teatrets største succeser i nyere tid.

Den flittige teatermand skrev også historie, da han i 1983-87 satte Richard Wagners "Nibelungens Ring" op på Den Jyske Opera i Århus. Fire forestillinger, der tryllebandt publikum i 16 timer.

Klaus Hoffmeyer har gennem årene modtaget et hav af priser og legater, og i 1995 modtog han Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.

En kringlet hjerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.