andre store roller[Bloed retur]Portræt

Det begyndte på elevskolen i Odense, og siden er Kirsten Olesen blevet en af teatrets højt anerkendte aktører
Hun fik som mange kolleger sit folkelige gennembrud i Lise Nørgaards og Erik Ballings tv-serie "Matador".

Planen var, at stuepigen Agnes skulle være en mindre figur, men undervejs udviklede Balling rollen til en central figur, så Agnes ender som succesrig forretningskvinde og kompagnon med Mads Skjern i Korsbæk.

Siden da har Kirsten Oleesen, som søndag fylder 60 år, været blandt vore ikke blot mest folkekære, men også mest alsidige skuespillere.

Da hun blev hædret med Bikubens Hæderspris 2008 ved et gallashow på Det Kongelige Teater kunne hun stolt og bevæget lytte til disse roser fra Bikubenfondens direktør, Michael Metz Mørch:

- Du kan det hele. Fra de høje tinder til de dybeste dale, fra det nervøst kamplystne og modige til det urkomiske. Fra de gamle grækere til de yngre amerikanere. Fra den snusfornuftige Agnes til den hadefulde sørgende mor i Lorcas "Blodbryllup." Du har bare fortjent det.

Og med tårer i øjenkrogene serverede Kirsten Olesen sin takketale, hvori indgik en replik, som var hentet fra hendes teaterhjerte og ikke fra et gennemtænkt manuskript.

"Vi lever desværre ikke i en kulturel blomstringstid."

Den lille stikpille med tydelig adresse til de politikere, der sidder på statens kulturkasse, kommer fra en kunstner, som har tilbragt 40 år på teatret.

Hun er født i Århus, og søgte som 3.g’er på Silkeborg Seminarium. Hun var imidlertid for ung til at komme ind, og i stedet sprang hun på toget, rejste til Fyn og søgte ind på Odense Teaters Elevskole.

Her nåede hun gennem nåleøjet, og fra 1968-71 lærte hun sig skuespilkunsten. Som færdiguddannet fik hun et par roller på den opsøgende teatergruppe "Banden," inden hun flyttede til København.

Her ventede opgaver ved forskellige teatre, og i 1977 fik hun på Strøghusteatret titelrollen i den klassiske tragedie "Elektra". Det var Birgitte Price, der instruerede, og Kirsten Olesens præstation fik anmelderne til at finde superlativerne frem og kaldte hende et kæmpetalent.

Gennembruddet førte i 1979 til en kontrakt med Det Kongelige Teater, og det har - med kortere og længere afstikkere til opgaver på film og tv - været hendes arbejdsplads siden. 30-års jubilæet fejrer hun i stykket "Bogtyven", som netop har haft premiere på nationalscenen i Daniel Wedels instruktion..

Kirsten Olesen har på teatret slidt sig til en position som en af de fremmeste skuespillere indenfor den klassiske tragedie. Det har hun bevist til fulde i stykker som "Elektra", Medea", og "Ødipus".

Hun har også prøvet kræfter med Shakespeare, Strindberg og Henrik Ibsen, og i 2003 blev hun igen rost til skyerne for sin præstation i Schillers "Kabale og Kærlighed", som fik Årets Reumert-pris.

Kirsten Olesen har ihærdigt søgt at undgå at gro fast som kunstner. Derfor har hun prøvet kræfter med tv-mediet i bl.a. "Matador" og i "Bryggeren" og der er blevet til roller i en halv snes film gennem årene.

Henning Carlsen håndplukkede hende i 1978 til sin "Hør var der ikke een, som lo". Kirsten Olesen sagde tak for tilliden og fik en Bodil-pris for sin rolle. Samme år brugte Bille August hende i sin "Honningmåne".

I år er hun filmaktuel i dramaet "Hilmen falder", som er inspireret af Tønder-sagen.
  • Fyens Stiftstidende