NOSTALGI: Der er salg i Greatest Hits- og opsamlingsplader, der kalder ungdommens glade minder frem
Først var det musikken fra 1960'erne og 1970'erne. Og nu har pladeselskaberne så kastet sig over One Two, Dire Straits og mange af de andre danske og udenlandske popbands, der leverede 1980'ernes ørehængere.

For der er penge i nostalgi, hvilket de mange Greatest Hits- og opsamlingsalbum på pladebutikkernes hylder vidner om.

- Selv om der allerede er udkommet en del, tror jeg, at vi kommer til at se endnu flere af den slags udgivelser, for der er et stort publikum til musikken fra 1980'erne. Dengang kunne en god plade sagtens sælge 250.000 eksemplarer, så man nåede meget bredt ud, og derfor er der rigtig mange, som har et forhold til sangene fra den periode, siger marketingchef Jesper Bay fra den danske afdeling af plade-selskabernes internationale sammenslutning, IFPI.

At musikken fra pastel- og neonfarvernes guldalder er efterspurgt, er de tre opsamlingsplader i serien "Kom tilbage nu" gode eksempler på. Siden den første udgivelse i marts sidste år er der blevet langet 172.000 eksemplarer over disken, mens "Jeg elsker dig" fra i år har rundet de 45.000 styk.

Meget store salgstal i en tid, hvor pladebranchen er i krise, og alt over 50.000 kaldes en dundrende succes.

Pladerne med 1980'er-musik ledsages ofte af en dvd med gamle musikvideoer og koncertoptagelser, og det kan ifølge Jesper Bay være med til at stimulere interessen, selv om folk i forvejen har musikken liggende på vinylplader.

- Det giver et helt andet underholdningsaspekt, fordi udgivelserne samtidig giver et visuelt portræt af tiden. Havde pigerne fra One Two virkelig så meget hår under armene? Og hvad var det lige for noget tøj, man gik i dengang? Det giver disse plader et svar på, siger marketingchefen.

Lektor Johannes Nørre- gaard Frandsen fra Institut for Litteratur, Kultur og Medier på Syddansk Universitet peger også på nostalgien som den væsentligste grund til, at folk vil have gammel musik på nye plader.

- Ved at lytte til musik fra sin ungdom kan man genkalde sig hele scener. Man husker pludselig en masse lykkestunder fra en uforpligtende tid, hvor der var fuld knald på med kærester og fester. Og det er ikke tilfældigt, at det nu er 1980'erne, der hitter. For at noget kan blive retro, skal der etableres en tidsmæssig afstand, og den er typisk på minimum 20 år, siger han.
  • fyens.dk