Alex A. om folkeskolejusteringer: - Vi har været kede af de lange skoledage

Alex Ahrendtsen er folkeskoleordfører for Dansk Folkeparti. Arkivfoto: Kim Rune

Alex A. om folkeskolejusteringer: - Vi har været kede af de lange skoledage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den fynske folketingspolitiker Alex Ahrendtsen (DF) ser positivt på regeringens forslag om øget faglighed i folkeskolen. Til gengæld siger han endnu ikke hverken ja eller nej til hele pakken.

Tirsdag formiddag fremlagde regeringen sit forslag til justeringer af den folkeskolereform, der blev stemt igennem i 2013. Under navnet "Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - Justeringer af folkeskolereformen" byder regeringen ind med ændringer som igangsættelse af læsekampagne og flere fagtimer i folkeskolen. Det skal blandt andet føre til en kortere skoledag.

Særligt sidstnævnte vækker glæde hos regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti.

- Vi har været kede af de for lange skoledage, så det er jo fint, at regeringen endelig kigger på det, lyder det Alex Ahrendtsen (DF), der er partiets fynskvalgte folkeskoleordfører.

- Vi har også været meget kede af de understøttende undervisningstimer. Under debatten om folkeskolereformen kunne vi slet ikke forstå behovet for dem, men vi ønskede fagtimer og friheden for skolen skolen til selv at vurdere, hvordan de vil gøre det.

Justering af folkeskolereformens syv punkter
1. Regeringen vil fjerne tre ugentlige undervisningstimer og gøre 1,2 af dem til fagtimer. Dermed forkortes skoledagene med 1,8 timer per uge.2. En tre år lang læsekampagne skal reducere antallet af såkaldte svage læsere og øge læselysten hos unge.

3. Undervisningen skal forenkles ved, at de tværgående temaer skal indgå i udvalgte fag fremfor - som i dag - i alle folkeskolens fag.

4. Der skal være større gennemsigtighed med antallet af vikartimer på de enkelte skoler. Samtidig skal der fastsættes en målsætning, som mindsker kommunernes brug af vikarer.

5. Skolebestyrelsers indflydelse skal styrkes, når der skal ansættes en skoleleder.

6. Folkeskolelovens § 16 b præciseres, så der skabes fuldstændig klarhed over rammen for brug af paragraffen, så det er i overensstemmelse med den oprindelige intention med folkeskolereformen.

7. Regeringen vil lave et 10-årigt forsøg med selvstyrende skole fra skoleåret 2019/2020.

Kilde: Undervisningsministeriets udspil. Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - Justeringer af folkeskolereformen.

Regering er endelig vågnet op

I justeringsforslaget foreslår regeringen også, at der laves en opgørelse over antallet af vikartimer. Undervisningsministeriet har været ude med tal, der viste, at 11 procent af undervisningstimerne blev gennemført af vikarer. En justering af folkeskoleloven var, ifølge Alex Ahrendtsen, med til, at kommunerne ansatte en del undervisere, der ikke er uddannet lærere.

- Der bliver jeg nødt til at sige, at både regeringen og oppositionen har begået en kæmpe bommert. Vi var imod og stemte imod, fordi vores forudsigelser var, at det ville føre til flere vikarer uden en uddannelsesmæssig baggrund. Og det er det, vi har set, der er sket. Derfor er det også kun godt, at regeringen er vågnet op og har indset, at det har været en fejltagelse, fortæller han.

Alex Ahrendtsen vil endnu ikke kommentere på eventuelle justeringer eller mangler i udspillet.

- Det er sådan noget, vi skal snakke om på vores gruppemøder, men vi vender tilbage. Lige nu siger vi hverken ja eller nej til hele pakken, men der er gode ting i det, og så er der andre ting, vi lige skal have kigget på, siger han.

Alex A. om folkeskolejusteringer: - Vi har været kede af de lange skoledage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce